Przejdź do serwisu tematycznego

Indie zamówią 31 amerykańskich bezzałogowców MQ-9B SeaGuardian

Ministerstwo Obrony Indii chce przeznaczyć ponad 3 mld USD na zakup w Stanach Zjednoczonych 31 egzemplarzy morskich bezzałogowych statków latających MQ-9B SeaGuardian klasy MALE.

W czwartek, 15 czerwca br., agencja prasowa Reuters poinformowała, powołując się na swoje źródła, że Ministerstwo Obrony Indii chce przeznaczyć ponad 3 mld USD (12,22 mld zł) na zakup w Stanach Zjednoczonych 31 egzemplarzy bezzałogowych statków latających (bbsl) MQ-9B SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), produkcji spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI). Jest morski wariant bojowego bsl MQ-9B SkyGuardian.

MQ-9B SeaGuardian / Grafika: GA-ASI

Jeśli Departament Stanu USA, a następnie Kongres, wydadzą zgodę na sprzedaż tych systemów bezzałogowych, wraz z wyposażeniem naziemnym, Indie staną się największym użytkownikiem MQ-9B na świecie. Co ciekawe, Waszyngton zaoferował te samoloty w wariancie morskim już pod koniec 2018, zanim jeszcze faktycznie powstały w metalu. Prototyp wariantu MQ-9B SeaGuardian został bowiem oblatany 11 września 2020. Rząd w New Delhi rozważał także dzierżawę tych samolotów.

Jak dotąd SeaGuardian został zamówiony tylko przez Japonię (27 lutego 2023). Nieco bardziej popularny jest wariant bazowy, SkyGuardian, który trafił już do Wielkiej Brytanii (docelowo 16 egzemplarzy jako Protector RG Mk.1), następnie trafi do Belgii (4 egz. wariantu nieuzbrojonego) – oba kraje zacieśniły ostatnio współpracę w tym zakresie, a także Tajwanu (4 egz.) i do Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w liczbie 3 egz.

Natomiast administracja prezydenta Joe Bidena zablokowała zgodę Donalda Trumpa na sprzedaż bezzałogowców w wersji bazowej do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Co ciekawe, do użytkowników systemu ma dołączyć w przyszłości również Polska, która tymczasowo wydzierżawiła dwa starsze MQ-9A Reaper.

Podobnie jak wariant bazowy, SeaGuardian został wyposażony w radar Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar), czujnik elektrooptyczny Raytheon AN/DAS-1 MTS-B (Multi-Spectral Targeting System), zasobnik elektronicznych środków wsparcia Leonardo ESM (Electronic Support Measure), a dodatkowo także w morski radar powierzchniowy o zakresie działania 360 stopni Raytheon Intelligence & Space SeaVue Expanded Mission Capability (XMC), system automatycznej identyfikacji Shine Micro AIS (Automatic Identification System), zasobnik walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 oraz odbiornik Ultra i procesor do przetwarzania danych boi sonarowej od General Dynamics Mission Systems-Canada. 18 stycznia 2021 spółka Leonardo informowała, że zintegruje SeaGuardian z radarem z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanned Array) typu Seaspray 7500E V2.

SeaGuardian, podobnie jak SkyGuardian, jest przystosowany do działań w każdych warunkach pogodowych, jednak morski wariant – dzięki konstrukcji całkowicie kompozytowej – jest odporny na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale. Bsl zgodny jest z normą NATO STANAG 4671, a więc został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy i system antykolizyjny. Z tego względu jest certyfikowany do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej według norm Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X