W czwartek, 14 listopada 2024, jak poinformowało Ministerstwo Obrony Indii, w stoczni Hindustan Shipyard Limited w Wiśakhapatnam w stanie Andhra Pradesh położono stępkę pierwszego z pięciu wielozadaniowych okrętów zaopatrzeniowych typu HSL klasy FSV (Fleet Support Vessel). Okręty zamówiono 23 sierpnia 2023 za równowartość ₹19,000 crore/2,27 mld USD (9,28 mld zł). Dostawa prototypu ma nastąpić w sierpniu 2027, a kolejnych w odstępach 10-12 miesięcznych.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Indii
Ceremonii przewodniczył wiceadmirał B. Siva Kumar, kontroler produkcji i zakupów okrętów wojennych w Ministerstwie Obrony Indii w obecności prezesa i dyrektora zarządzającego Hindustan Shipyard Limited oraz innych wysokich rangą urzędników z indyjskiej marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā).
Położenie stępki zostało poprzedzone pierwszym cięciem blach, co miało miejsce 10 kwietnia br. Budowa odbywa się pod numerem stoczniowym VC-11200. Partnerem strategicznym w budowie Hindustan Shipyard Limited jest spółka Larsen & Toubro która wybuduje dwa okręty w stoczni Adani Katupalli Port Private Limited w miejscowości Katupalli k. Ennore w stanie Chennai.
Zawarcie umowy poprzedził transfer technologii z Turcji. 23 marca 2020 turecka grupa stoczniowa TAIS podpisała umowę o wartości 178 mld INR (wówczas 9,65 mld zł) z Hindustan Shipyard Ltd. w tej sprawie.
Zbiornikowce typu HSL mają mieć po 222,8 m długości, 31,5 m szerokości, 9,5 m wysokości oraz 44,7 tys. t wyporności – zatem niewiele mniej, niż lotniskowce INS Vikramaditya (R 33) – 45,4 tys. t oraz najnowszy INS Vikrant (R 11) – 45 tys. t.
Napęd ma składać się z dwóch silników wysokoprężnych, które zapewnią prędkość maksymalną do 20 w. oraz zasięg do 9000 mil morskich, a przy prędkości ekonomicznej 16 w. – do 12 000 mil morskich. Większość wyposażenia elektronicznego dostarczy indyjska spółka BEL (Bharat Electronics Limited) na mocy umowy z 25 sierpnia ub. r. o wartości ok. 130 mln USD. Na rufie znajdzie się będzie lądowisko oraz hangar dla śmigłowca HAL Dhruv.
Po wejściu do okręty wzmocnią zdolności Bhāratīya Nau Senā do działań oceanicznych dzięki realizowaniu zadań uzupełniania zapasów na pełnym morzu. Będą transportować i dostarczać paliwo, wodę, amunicję i zapasy, umożliwiając dłuższe operacje bez powrotu do portu, zwiększając w ten sposób zasięg i zakres działania floty. W roli drugorzędnej okręty te będą wykorzystywane do niesienia pomocy humanitarnej i operacji usuwania skutków klęsk żywiołowych, umożliwiając ewakuację osób w sytuacjach kryzysowych oraz szybkie dostarczanie materiałów pomocowych na miejsce zdarzeń.
Obecnie, częściowo zadania te wypełniają cztery duże jednostki zaopatrzeniowe: INS Jyoti (A58), rosyjskiego typu Komandarm Fedko (35,9 tys. t), INS Deepak (A50) i INS Shakti (A57), włoskiego typu Deepak (27,5 tys. t) i INS Aditya (A59), rodzimego typu Aditya (24,6 tys. t).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.