2 sierpnia amerykańska spółka Bell Textron ujawniła koncepcję hybrydowego statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego o nazwie HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing), łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego. Projekt powstaje na zlecenie amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF).
Amerykańska spółka Bell Textron ujawniła koncepcję hybrydowego statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego, łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego. Zaprezentowano trzy podstawowe warianty / Grafika: Bell Textron
Statek powietrzny miałby otrzymać dwa silniki turbośmigłowe do pionowego startu i lądowania (nie jest pewne czy byłyby to ruchome gondole jak w V-22 Osprey, czy jedynie ruchome wirniki jak w V-280 Valor) oraz parę silników turboodrzutowych do lotu poziomego (podczas którego łopaty silników turbośmigłowych byłyby składane w pozycji poziomej) (Bell gotowy do decydującej fazy programu FLRAA, 600 tysięcy godzin V-22 Osprey).
Jason Hurst, wiceprezes ds. innowacji w Bell Textron, powiedział:
Technologia HSVTOL spółki Bell to stopniowa poprawa możliwości wiropłatów. Nasze inwestycje technologiczne zmniejszyły ryzyko i przygotowały nas do szybkiego rozwoju HSVTOL w środowisku inżynierii cyfrowej, wykorzystując doświadczenia z przeszłości podczas eksploracji technologii i bliskich partnerstw z Departamentem Obrony i laboratoriów badawczych.
Na załączonej grafice zaprezentowano trzy koncepcje, w tym jednego bezzałogowca i dwóch statków załogowych. Można przypuszczać, że największy z nich pełniłby rolę transportowca z uwagi na oznaczenia Dowództwa Transportowego Stanów Zjednoczonych (USTRANSCOM), średni załogowy pełniłby rolę samolotu rozpoznawczo-uderzeniowego (na co wskazuje głowica optoelektroniczna i charakterystyczne malowanie dziobu przypominające te z samolotów szturmowych A-10C Thunderbolt), a najmniejszy bezzałogowy zadania ewakuacji personelu (CASEVAC), jak wskazuje komunikat Bell Textron.
Jak podkreśla Bell Textron, konstrukcja pozwoli na zniwelowanie negatywnych efektów tzw. downwash, czyli odchylenia strug powietrza w dół (w stronę przeciwną do siły nośnej), wywołanego wychyleniem powierzchni sterowych. Z kolei napęd odrzutowy, choć nie tak wydajny jak w klasycznych samolotach, pozwoli na osiągnięcie prędkości przelotowej wynoszącej ponad 740 km/h (450 w.). Pozwoli to też na uzyskanie masy startowej od 1814 kg (4000 funtów) do nawet ponad 45 360 kg (100 000 funtów). Co najistotniejsze, HSVTOL byłyby całkowicie niezależne od utwardzonych czy dostatecznie długich dróg startowych.
Nowa koncepcja konstrukcji układu napędowego została opatentowana przez Bella w amerykańskim urzędzie patentowym USPTO już w grudniu 2020 jako Bell Active Sail Blade / Rys. Bell Textron
Istotnym jest, że 19 maja 2021 pojawiła się informacja, w której po raz pierwszy użyto akronimu HSVTOL, zgodnie z którą Laboratorium Badawcze USAF (Air Force Research Laboratory, AFRL) przyznało spółce Bell Textron grant w wysokości 950 tys. USD (3,64 mln zł) na prace badawcze w ramach inicjatywy AFWERX, promującej współpracę sił zbrojnych z przemysłem na rozwój nowej platformy powietrznej. Warto dodać, iż nowa koncepcja konstrukcji układu napędowego została opatentowana przez Bella w amerykańskim urzędzie patentowym USPTO (United States Patent and Trademark Office) już w grudniu 2020 jak Bell Active Sail Blade (USAF zainteresowane elektrycznym Hexa).
Ma to być część wysiłków związanych z ogłoszeniem 18 listopada 2019 przez Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (Air Force Special Operations Command, AFSOC) poszukiwań następcy zmiennowirnikowców Bell-Boeing CV-22B Osprey. Wśród wymogów wymieniono zwiększoną ładowność, zdolność pionowego startu i lądowania oraz prędkość przelotową rzędu około 830-930 km/h (450-500 w.). Nowy statek powietrzny miałby zostać wdrożony do służby do końca bieżącej dekady (W poszukiwaniu następcy CV-22B).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.