W poniedziałek, 2 grudnia 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała o oblocie hiszpańskiego samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon, wyposażonego w radar Captor E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz wielokanałowym odbiornikiem.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space via X
Z krótkiej informacji producenta wynika, że radar został zintegrowany w celach testowych z egzemplarzem Eurofighter EF-2000 Typhoon Tranche 3 (lokalne oznaczenie C.16 Tifón) hiszpańskich wojsk lotniczych (Ejército del Aire Español, EdAE). Zamówiono pięć takich urządzeń.
Ewaluacja jest prowadzona w ramach wsparcia programu o kryptonimie Halcón, w ramach którego Ministerstwo Obrony Hiszpanii zamówiło 20 najnowszych Typhoonów w wersji Tranche 4 (w tym 16 jedno- i 4 dwumiejscowe), które otrzymają te radiolokatory. Umowę zawarto 23 czerwca 2022 i miała wartość 2,043 mld EUR (wówczas 9,6 mld zł).
Te same radary będą też trafiać na wyposażenie niemieckich samolotów Tranche 4, zamówionych wcześniej w ramach projektu Quadriga (38 egzemplarzy) i prawdopodobnie 20 kolejnych, być może Tranche 5, które według planów miałyby zostać zamówione w przyszłym roku. Jak również w ramach modernizacji na starsze Tranche 2 i 3.
Prace nad radiolokatorami nowej generacji dla obu państw ogłoszono 4 sierpnia 2020 we współpracy pomiędzy hiszpańską spółką Indra a niemiecką Hensoldt.
Niemcy zatwierdziły finansowanie jeszcze w czerwcu 2020. Początkowo zakładano ich montaż na najstarszych samolotach w wersji Tranche 1, ale ostatecznie zostaną wycofane na rzecz fabrycznie nowych egzemplarzy najnowszych wersji. Hiszpania z kolei zwiększy liczbę swoich Typhoonów, wycofując pierwsze z 20 samolotów C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet).
Równolegle powstał radar w wersji ECRS Mk.2, przeznaczony na brytyjskie Typhoony FGR4. 27 września br. miał miejsce oblot. Zamówiono 40 egzemplarzy dla samolotów Tranche 3 oraz rozważa się dokupienie 67 dla Tranche 2. Pierwotnie radary tej wersji miały trafić też na włoskie samoloty będące obecnie w służbie, ale wydaje się, że trafią dopiero na planowane do zamówienia Tranche 4.
Antena radaru Captor E-Scan, wcześniej znanego jako CAESAR (CAPTOR Active Electronically Scanned Array Radar), składa się z około 1500 modułów nadawczo-odbiorczych, które zapewniają o 50% większe pole widzenia, w zakresie wykrywania, identyfikacji i namierzania celów naziemnych, nawodnych i powietrznych.
Captor E-Scan został pierowtnie opracowany przez spółkę joint venture Euroradar, złożoną ze spółek Salex ES (obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Montażem stacji zajmuje się Hensoldt, natomiast integracją z samolotami BAE Systems. Pozostałe podmioty dostarczają podzespoły.
ESCAN radar takes to the skies in a Spanish #Eurofighter in a first test flight, conducted in close collaboration with the @EjercitoAire and @Defensagob.
Enhancing the Eurofighter’s capabilities in multimode air-to-air and air-to-ground operations, the electronically scanned… pic.twitter.com/3X224GzbyD
— Airbus Defence (@AirbusDefence) December 2, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.