3 sierpnia Chińska Akademia Technik Lotniczych (China Academy of Aerospace Aerodynamics, CAAA) opublikowała nagranie z pierwszego lotu hipersonicznego pojazdu szybującego Star Air-2 (Xīngkōng), wykorzystującego do lotu wytwarzaną przez siebie falę uderzeniową.

Ujawnione nagranie wideo prezentuje jedynie start pocisku rakietowego, z hipersonicznym pojazdem szybującym Star Air-2 jako ładunkiem, podczas fazy silnikowej lotu. /Zdjęcie: CAAA

Ujawnione nagranie wideo prezentuje jedynie start pocisku rakietowego, z hipersonicznym pojazdem szybującym Star Air-2 jako ładunkiem, podczas fazy silnikowej lotu. /Zdjęcie: CAAA

Pojazd został zbudowany przez Instytut Eksploracji Aerokosmicznej koncernu CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation). Do startu pocisku rakietowego, który przenosił Star Air-2 doszło o godz. 06:41 czasu lokalnego z ośrodka testowego CAAA w północno-zachodnich Chinach. Po zakończeniu fazy silnikowej, odrzucona została owiewka aerodynamiczna z ładunkiem, a uwolniony pojazd szybujący wykonywał w pełni autonomiczne manewry w powietrzu podczas 10-minutowej fazy aktywnej lotu (Chiny ujawniły bojowy bsl Anjian, 2018-06-12).

Według CAAA, Star Air-2 to pierwszy, zaprojektowany i zbudowany w Chinach, tzw. falowiec (ang. waverider), którego kadłub zbudowany w kształcie klina wykorzystuje wytwarzaną przez siebie falę uderzeniową, spiętrzającą się na płaskiej dolnej powierzchni kadłuba, do generowania dodatkowej siły nośnej w locie z bardzo dużą prędkością.

/Wideo: Defense Daily

Analiza
Star Air-2 nie jest pierwszym hipersonicznym pojazdem szybującym (HGV), zbudowanym w Chinach. 9 stycznia 2014 po raz pierwszy w powietrze wzbił się DF-ZF, który otrzymał oznaczenie Departamentu Obrony USA jako Wu-14. Łącznie odbył jak dotąd siedem lotów: 7 sierpnia i 2 grudnia 2014, 7 czerwca i 27 listopada 2015, w kwietniu 2016 oraz dwa razy w listopadzie 2017. Osiągnął prędkości rzędu 5 do 10 Ma. Wstępna gotowość operacyjna jest oczekiwana w 2020, a według analityków, pojazd może zostać wyposażony w głowicę nuklearną.

Inne państwa również pracują nad technologią hipersoniczną. Stany Zjednoczone testowały Falcon HTV-2 o napędzie rakietowym, Boeing X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym, następnie zainicjowały program Prompt Global Strike. Obecnie Lockheed Martin pracuje na zlecenie Departamentu Obrony nad prototypami konwencjonalnego pocisku hipersonicznego dalekiego zasięgu, natomiast USAF i agencja DARPA skupiają się nad programem Tactical Boost Glide (TBG) (Lockheed Martin opracuje pocisk hipersoniczny, 2018-04-20).

W międzynarodowej rywalizacji uczestniczą także Indie ze swoim demonstratorem HSTDV o napędzie strumieniowym. Natomiast od listopada 2014 rosyjska korporacja OAO KTRW (Takticzieskoje Rakietnoje Woorużjenije) pracuje nad hipersonicznym pociskiem rakietowym o napędzie strumieniowym Cirkon. Rosyjskie programy w tej materii obejmują już przetestowany Ch-47M2 Kindżał czy zapowiedziany Awangard, który ma bazować na doświadczeniach z Ju-71 w ramach programu o nazwie 4202 (Ch-47M2 Kindżał ujawniony, 2018-03-05; Rosja zawiesza kolejny program rakietowy, 2018-03-24).