24 marca 1. batalion zmotoryzowanego pułku Royal Australian Regiment (1 RAR) z Townsville ze stanu Queensland ujawnił na swojej stronie internetowej w mediach społecznościowych, że otrzymał wyprodukowaną przez Thales Australia partię wozów opancerzonych Protected Mobility Vehicles-Light (PMV-L) Hawkei. Pojazdy pochodzą z pierwszej małoseryjnej partii produkcyjnej.
Australijskie wojska lądowe odebrały pierwszą partię wozów opancerzonych PMV-L Hawkei. Pojazdy mają zastąpić w siłach zbrojnych tego państwa samochody Land Rover Defender 110. Hawkei trafiły do 1. batalionu pułku Royal Australian Regiment (1 RAR) wchodzącego w skład 3. Brygady z Townsville
Umowę na dostawy 1100 wozów PMV-L Hawkei wraz z 1058 przyczepami podpisano w październiku 2015. Postępowanie o wartości 1,3 mln dolarów australijskich (3,4 mld zł) wygrała spółka Thales Australia. Zastąpią one produkowane w latach 1980. i 1990. samochody Land Rover Defender 110 (Perentie). PMV-L dostarczane będą w odmianach dowodzenia, łączności, transportowej i rozpoznania.
Problemy
W grudniu 2018 roku australijskie ministerstwo obrony poinformowało o problemach z niezawodnością pojazdów Hawkei. Pojazd nie zaliczył bowiem badań z wynikiem pozytywnym, a to opóźniło rozpoczęcie produkcji seryjnej.
Hawkei produkowane są w zakładach Thales Australia w Bendigo w stanie Wiktoria. PMV-L ma 5780 mm długości, 2396 mm szerokości i 2300 mm wysokości. Pojazd napędza 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Steyr M16 o mocy 268 KM. Prędkość maksymalna wozu to 130 km/h.
W 2016 dostarczono pierwsze wozy przedprodukcyjne. Zakładano wówczas, że produkcja seryjna PMV-L rozpocznie się w roku 2017. W latach 2017-2018 australijskie wojska lądowe miały odebrać pierwszą setkę pojazdów tego typu z małoskalowej serii do prób. Zakończenie dostaw 1100 Hawkei zaplanowano na 2022 rok (Tuzin chętnych na Pegaza, 2019-10-11).
W styczniu 2017 roku przerwano próby czterech dostarczonych pojazdów. Po przejechaniu niespełna połowy wymaganego dystansu liczba poważnych awarii PMV-L przekroczyła dopuszczalne maksimum. Te ustalono na więcej niż siedem poważnych usterek jednego pojazdu lub 48 poważnych i mniej istotnych dla wszystkich czterech wozów testowych (Australijskie problemy z Hawkei, 2018-12-24).
PMV-L ma w pełni niezależne zawieszenie AxleTech 3000. Dwustulitrowy zbiornik paliwa pozwala przejechać do 600 km. Załoga Hawkei to 4-6 żołnierzy.Wóz charakteryzuje się ochroną balistyczną i przeciwminową na poziomie wyższym od pierwszego, zgodnego z normą STANAG 4569 / Zdjęcia: 1 RAR
Po wprowadzeniu poprawek badania wznowiono, ale w maju 2017 roku ponownie przerwano z uwagi na problemy z niezawodnością. W sierpniu 2017 roku podpisano aneks do umowy, który zakładał ich powtórzenie. Zmieniono wówczas harmonogram zakończenia produkcji małoskalowej stu wozów – na styczeń 2019 roku i seryjnej – na czerwiec 2021 roku.
Dwa Hawkei zostały dostarczone na początku 2018 roku do Afganistanu, a następnie Iraku na 8-miesięczne próby polowe. Pojazdy zaliczyły je pomyślnie. W połowie 2019 roku zakończono badania ośmiu pojazdów. Sześć z nich przejechało 32 tys. km, w tym połowę z przyczepami, a dwa pozostałe Hawkei poddawane innym próbom.
Kłopotem były też jednostki napędowe. W czerwcu 2019 roku Thales kupił dostawcę silników do PMV-L, austriacką spółkę Steyr Motors. W lutym 2019 roku została postawiona w stan upadłości, a zakłady przejął syndyk. Stawiało to pod znakiem zapytania cały australijski program.