W sobotę, 26 października 2024, podczas wystawy obronnej Expo Exército 2024 w parku miejskim Rio Diz w Lizbonie (w ramach obchodów Dni Armii), Ministerstwo Obrony Portugalii podpisało umowę ramową na dostawę 36 egzemplarzy 155-mm haubic samobieżnych CAESAR (Camion Équipé d’un Système d’Artillerie) produkcji francuskiej spółki KNDS France (dawna Nexter Systems).
Od lewej: Vasco Manuel Dias Hilario i gen. Gaël Diaz de Tuesta / Zdjęcia: Exército Português via X
Umowę ramową sygnowali portugalski szef Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Obrony Narodowej (Direção-Geral de Recursos de Defesa Nacional, DGRDN) Vasco Manuel Dias Hilario oraz dyrektor ds. rozwoju międzynarodowego Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) gen. Gaël Diaz de Tuesta, w obecności ministra obrony Portugalii dr João Nuno Lacerda Teixeira de Melo, szefa Sztabu wojsk lądowych (Exército Português) gen. Eduardo Mendes Ferrão i Ambasador Francji w Lizbonie Hélène Farnaud-Defromont.
Oczekuje się, że po zawarciu umowy wykonawczej, KNDS France zrealizuje dostawy z terminem do 2034. Nowoczesne kołowe haubice zastąpią 18 holowanych 155-mm haubice holowane M114A1 produkcji amerykańskiej, używanych od 1983 (pierwotnie zakupiono 40 egz.) w 5. Pułku Artylerii Brygady Interwencyjnej z Vendas Novas, 21 brytyjskich 105-mm haubic holowanych L118 w 4. Pułku Artylerii Brygady Szybkiego Reagowania z Leirii oraz 18 amerykańskich 155-mm haubic samobieżnych M109A5 z Grupy Artylerii Polowej Brygady Zmechanizowanej z Santa Margarida. W rezerwie znajdują się także amerykańskie 105-mm haubice holowane M101A1/A1L (45 egz.) i 155 mm samobieżne M109A2 (6 egz.).
O ile na wydarzeniu w Lizbonie zaprezentowano obecną generację haubicy, a więc CAESAR 6×6 Mark I na podwoziu Renault Sherpa 5, to nie jest tajemnicą, że KNDS France rozpoczyna produkcję drugiej generacji CAESAR 6×6 Mark II na nowym nośniku Armis spółki Arquus (dawna Renault Trucks Defense; wkrótce ma nastąpić fuzja z John Cockerill Defence).
Tym samym Portugalia stanie się szóstym użytkownikiem najnowszej wersji CAESAR po Francji, Litwie, Belgii, Chorwacji i Estonii (z zakupu zrezygnowała Kolumbia). Nie można też wykluczyć produkcji systemu przez powołaną 7 czerwca br. spółkę KNDS Ukraine dla Ukrainy, która ma otrzymać 78 dział finansowanych przez Francję, Danię, Ukrainę i Luksemburg.
Plan zakupu haubic samobieżnych przez Portugalię, ale co ciekawe w układzie napędowym 8×8, zatwierdzono w ustawie o planowaniu wojskowym (lei de programação militar) z 17 sierpnia 2023. Budżet do 2026 wynosi 60 mln EUR. Z kolei 10 lipca br. w telewizji CNN Portugal poinformowano po raz pierwszy o prawdopodobnym wyborze oferty z CAESAR.
CAESAR 6×6 Mark II będzie wyposażony w to samo uzbrojenie główne o długości 52 kalibrów. Modernizacja obejmie obszary związane z ochroną załogi oraz mobilnością systemu. W tym celu francuska spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie) zaprojektuje nowe podwozie w układzie napędowym 6×6, a Nexter Systems nową opancerzoną kabinę z poziomem ochrony balistycznej 2 wg normy STANAG 4569A i dodatkową ochroną przeciwminową (Premiera Arquus Armis 6×6).
Napęd ma stanowić nowy silnik wysokoprężny o mocy 460 KM (w porównaniu do 215 KM w Sherpa 5), sprzężony z nową automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, CAESAR 6×6 Mark II otrzyma najnowszą wersję oprogramowania systemu kierowania ogniem, radiostacje CONTACT z programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON) i system zakłócania Thales IED BARAGE do ochrony przed odpalanymi zdalnie improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (Armatohaubica Nexter CAESAR drugiej generacji).
👉Decorreu hoje, no Parque Urbano do Rio Diz, a Cerimónia de Assinatura do Framework Arrangement, referente à aquisição de um novo sistema de armas de artilharia, o 𝑶𝒃𝒖𝒔 𝑪𝒂𝒆𝒔𝒂𝒓, presidida pelo Ministro da Defesa Nacional, Dr. Nuno Melo pic.twitter.com/vBa99jUhku
— Exército Português 🇵🇹 (@Exercito_pt) October 26, 2024