W sobotę, 8 lutego 2025, minister ds. sił zbrojnych i weteranów Francji Sébastien Lecornu poinformował w mediach społecznościowych, że Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) zamówiła w spółce KNDS France (część francusko-niemieckiej spółki joint venture KNDS) za ponad 1 mld EUR (4,19 mld zł) kolejnej partii, tym razem 530 lekkich kołowych wielozadaniowych pojazdów opancerzonych VBMR-L Serval, wcześniej oznaczonych jako Léger VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles).
Zdjęcie: Sébastien Lecornu via X
Dostawy zaplanowano na lata 2025-2031 i są częścią programu SCORPION (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation). Umowa jest finansowana na mocy ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030 (Francja: Pierwszy samobieżny moździerz MEPAC dostarczony).
Poprzednie zamówienie na 420 egzemplarzy za 500 mln EUR (wówczas 2,17 mld zł) złożono 1 lutego 2024. Wówczas jedną ze stron umowy była spółka Texelis, ale obecnie KNDS France prowadzi rozmowy nad przejęciem jej planowanego do wydzielenia działu Texelis Défense, co jak widać oznacza również przejęcie jej części zamówień. Dotychczas Texelis dostarczała skrzynie biegów i układy przeniesienia napędu, a KNDS France odpowiada za projekt, integrację, produkcję i wsparcie techniczne. Wśród podwykonawców należy wymienić spółki Bertin, Metravib Acoem, Safran, Saint-Gobain Sully, Akira Technologies, Focast, ACGB, TRA-C Industries, Elno, IRTS, Hutchinson SMC i Michelin.
VBMR-L Serval
W październiku 2018 Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji informowało o pomyślnym zakończeniu prób terenowych 10 prototypów. Kolejne próby w 2020 pozwoliły na scharakteryzowanie tempa procesów zużycia komponentów pojazdów. Produkcja seryjna VBMR-L Serval rozpoczęła się 15 stycznia 2021. W 2022 wykonawcy dostarczyli zamawiającemu pierwsze 60 egzemplarzy, natomiast w 2023 kolejne 129 pojazdów. Dostawy tych partii były realizowane na podstawie umowy na produkcję 489 egzemplarzy z terminem do 2025. Zgodnie z długoterminowymi planami, do 2035 planowany jest zakup 2038 Servali (Francuska armia odbiera seryjne VBMR-L Serval, Produkcja seryjna VBMR-L Serval).
15- lub 17-tonowy wielozadaniowy pojazd opancerzony VBMR-L Serval może przetransportować do 10 w pełni niewyekwipowanych żołnierzy (w tym 2 członków załogi) w elementy systemu żołnierza przyszłości FÉLIN (Fantassin à Équipements et Liaisons Intégrés).
Platforma służy do zabudowy wariantów specjalistycznych: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, artyleryjskie wozu dowodzenia, wozu naprawczego, ambulansu, pojazdu ISTAR (zwiad, nadzór, namierzanie celów i rozpoznanie), centrum łączności taktycznej, pojazdu walki radioelektronicznej (WRE), a także dwóch najnowszych zamówionych 28 stycznia:
- DSA (défense aérienne) z systemem wieżowym MBDA Atlas-RC dla pocisków przeciwlotniczych Mistral 3 do obrony powietrznej krótkiego zasięgu w liczbie 30 egzemplarzy;
- LAD (l’autre pour la lutte antidrone) z wieżą KNDS France ARX-30 NEROD z 30-mm armatą automatyczną 30M781 oraz autonomiczne systemy detekcji: radar i detektor częstotliwości radiowej do zwalczania bezzałogowców w liczbie 24 egzemplarzy.
VBMR-L Serval trafiają do jednostek zwiadowczych, a warianty wyżej wspomniane do wyspecjalizowanych regimentów. Zastępują wprowadzone do służby w 1974 pływające, kołowe transportery opancerzone VAB (Véhicule de l’Avant Blindé).
VBMR-L Serval są częścią floty pojazdów nowej generacji w Wojskach Lądowych Francji (Armée de terre) uzupełniają, łącznie planowanych do zamówienia 1872 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR i 300 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).
https://twitter.com/SebLecornu/status/1888151162492531181
