17 stycznia francuska agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) poinformowała o podpisaniu umowy z konsorcjum spółek Socarenam i CNN MCO na dostawę sześciu pełnomorskich okrętów patrolowych (franc. Patrouilleurs d’Outre-Mer, POM). Patrolowce zostaną zbudowane w stoczni Socarenam w Boulogne-sur-Mer w departamencie Pas-de-Calais, w której w przeszłości budowane już były okręty tej klasy dla Marine Nationale (marynarki wojennej).
Nowe pełnomorskie okręty patrolowe Marine Nationale będą prowadzić działania w rejonie francuskich terytoriów zamorskich w Nowej Kaledonii, Polinezji Francuskiej i na Reunion / Grafika: Socarenam
Umowa na nowe okręty patrolowe została podpisana 24 grudnia ub.r. Kilka tygodni wcześniej o planach zakupu patrolowców osobiście poinformował prezydent Francji, Emmanuel Macron. DGA poinformowała, że budowa pierwszego okrętu powinna rozpocząć się w br. Dostawy mają zostać zrealizowane w l. 2022-2025. Wartość kontraktu nie została ujawniona.
Pierwsze dwa pełnomorskie okręty patrolowe mają stacjonować w Numea, stolicy Nowej Kaledonii na Oceanie Spokojnym, gdzie zastąpią jednostki patrolowe P688 La Moqueuse i P686 La Glorieuse, typu P400. Okręty mają trafić tam w l. 2022-2023 (Patrolowce Gowind dla Argentyny, 2018-12-01).
Zgodnie z nakreślonym planem, kolejna para ma zostać przebazowana na wyspie Réunion położonej na Oceanie Indyjskim, gdzie zastąpi P701 Le Malin oraz wycofaną wcześniej jednostkę typu P400. Patrolowce powinny zostać przebazowane w l. 2023-2024. Warto zauważyć, że Le Malin to w rzeczywistości pełnomorska jednostka rybacka skonfiskowana przez Marine Nationale za nielegalne połowy w pobliżu Wysp Kerguelena w 2004. Od 2007 służyła jako jednostka wsparcia w Tulonie. W 2011 okręt przebudowano na jednostkę patrolową i przebazowano na Ocean Indyjski.
Kolejna jednostka POM ma trafić w 2024 do portu Fare Ute Papeete na Tahiti na terenie Polinezji Francuskiej, gdzie zastąpi patrolowiec P675 Arago, typu. Ostatni patrolowiec ma zostać przekazany Marine Nationale w 2025 i docelowo również stacjonować na Tahiti.
Patrolowce zamówiono w ramach programu Bâtiments de surveillance et d’intervention maritime (BATSIMAR), który został ujęty Strategicznym Przeglądzie Obronnym opublikowanym w październiku 2017. Przetarg na nowe okręty rozpisano w sierpniu 2018.
Opis:
Nowe francuskie okręty patrolowe będą charakteryzować się długością całkowitą 79,9 m, szerokością 11,8 m i zanurzeniem 3,5 m. Patrolowce mają wypierać 1298 t i rozwijać 24 w. Zasięg, przy prędkości marszowej 12 w., ma wynieść ponad 10 tys. km.
Autonomiczność została obliczona na 30 dni. Załogę stanowić ma 30 marynarzy i oficerów. Ponadto, pojedynczy okręt będzie mógł zabrać na pokład 23 pasażerów.
Francuskie patrolowce zostaną uzbrojone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) z 20-mm armatami automatycznymi oraz 12,7-mm i 7,62-mm karabiny maszynowe. Okręty otrzymają również taktyczne systemy rozpoznawcze oraz systemy łączności radiowej i satelitarnej. Z pokładu będzie mógł operować bezzałogowy statek latający, np. śmigłowiec Airbus VSR700 (Vertivision Surveillance Rotorcraft 700), którego pierwszy prototyp oblatano 12 listopada 2019 (Oblot VSR700, 2019-11-13).
Okręty będą prowadzić działania patrolowe na obszarze francuskiego morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Do ich zadań należeć będzie m.in. przeciwdziałanie nielegalnemu połowowi ryb oraz ochrona środowiska naturalnego, jak również pomoc w działaniach ratunkowych na morzu.