W poniedziałek, 28 października 2024, służba prasowa komponentu NATO Airborne Early Warning & Control Force (NAEW&CF) poinformowała w mediach społecznościowych, że w piątek, 25 października, do bazy lotniczej NATO w niemieckim Geilenkirchen, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, powrócił pierwszy zmodernizowany w ramach programu FLEP (Final Lifetime Extension Programme) samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry.
Zdjęcia: NATO Airborne Early Warning & Control Force via Facebook
W wydarzeniu wzięli udział gen. w st. spocz. Michael Gschossmann, dyrektor generalnyagencji NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation), płk Henk Kiffen, zastępca dowódcy komponentu NAEW&CF w Geilenkirchen i płk Maurizio Maggio, dowódca jednej z eskadr operacyjnych komponentu NAEW&CF, którzy jako jedni z pierwszych zobaczyli zmodernizowane wnętrze samolotu.
FLEP to drugi i ostatni program modernizacyjny natowskiej floty 14 samolotów E-3A Sentry AWACS, który obejmuje modernizację urządzeń i oprogramowania systemu misji, w tym nowych procesorów anteny systemu wsparcia elektronicznego ESM (Electronic Support Measures).
Pierwszy, o kryptonimie CNS/ATM (Communication Navigation Surveillance/Air Traffic Management) zakładał wymianę awioniki, wydłużając eksploatację do 2024 (został sfinalizowany 18 grudnia 2018). Dzięki FLEP – okres użytkowania floty zostanie wydłużony do co najmniej 2035.
Informacja o planach drugiej modernizacji samolotów pojawiła się 15 czerwca 2019, a umowa w tej sprawie o wartości 1 mld USD (wówczas 3,92 mld zł) z amerykańską spółką Boeing została podpisana 27 listopada tego samego roku. 14 kwietnia 2021 włoska spółka Leonardo informowała, że otrzymała zamówienie od Boeinga na dostawę radiostacji definiowanych programowo SWave Airborne SDR SRT-800 w ramach programu FLEP.
Prace modernizacyjne przy pierwszym samolocie rozpoczęły się w kwietniu 2022 i zakończyły w ubiegłym tygodniu. Teraz samolot przejdzie wymagane testy naziemne i w powietrzu przez Zespół Testów Połączonych Sił NAEW&CF.
Flota natowskich E-3A to pierwsza międzynarodowa jednostka podlegająca dowództwu Sojuszu, począwszy od stycznia 1982. Dwie eskadry (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) są złożone z 20 międzynarodowych załóg wydzielonych z sił zbrojnych 15 państw NATO, w tym z Polski. Stacjonują w niemieckim Geilenkirchen. Ponadto, zostały wydzielone wysunięte bazy operacyjne w Konya (Turcja), Preweza/Aktion (Grecja) and Trapani-Birgi (Włochy) i wysunięta lokalizacja operacyjna w Ørland (Norwegia). 17 stycznia 2023 dwa samoloty rozmieszczono w Rumunii.
Równolegle z planami modernizacji FLEP, w 2019, gdy pojawiły się sygnały o konieczności wymiany natowskich E-3A Sentry po 2035, ale program o kryptonimie AFSC (Alliance Future Surveillance and Control) został formalnie zapoczątkowany w kwietniu 2022 przez agencję NAPMO. Zakładał on zakup platformy następnej generacji, która zastąpi E-3A Sentry w przyszłości.
W ramach początkowej fazy programu, nazwanej iAFSC (initial Alliance Future Surveillance and Control) złożone zostało zamówienie na sześć egzemplarzy. Oferty złożyły spółka Boeing z E-7A Wedgetail, L3Harris Technologies z Global 6500 CAEW oraz Saab Defence and Security z GlobalEye. Zainteresowanie programem AFSC wyrażały też Northrop Grumman, Airbus Defence and Space czy General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI), ale nie złożyły ofert. 15 listopada 2023 Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Organisation, NSPA) poinformowała o wyborze oferty Boeinga.
SITREP Week 43
– eVA in 🇧🇬 & 🇷🇴
– Tailored Assurance Measures in 🇹🇷
(Exercise NEXUS ACE)– Exercises in 🇬🇧
(Strike Warrior & Steadfast Noon)– Training in 🇩🇪
– Transit flight 🇮🇹 ➡️ 🇩🇪
(FLEP 1)#WeAreNATO#StrongerTogether#Vigilance pic.twitter.com/o6G9vq8Cpj— NATO AWACS (@NATOAWACS) October 28, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.