Przejdź do serwisu tematycznego

Finlandia zamówiła nowe moździerze Patria TREMOS

Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych Finlandii zamówiło w rodzimej spółce Patria Oyj zaprezentowany w tym tygodniu 120-mm modułowy system moździerzowy TREMOS na podwoziu ciężarowym.

We wtorek, 29 października 2024, Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych Finlandii (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) z upoważnienia Ministerstwa Obrony zamówiło za równowartość 4,7 mln EUR netto w rodzimej spółce Patria Oyj zaprezentowany w tym tygodniu 120-mm modułowy system moździerzowy TREMOS na podwoziu ciężarowym. System otrzyma wojskowe oznaczenie 120 KRH M3 (Modular Mobile Mortar).

Zdjęcie: Patria Oyj

Dostawy nieujawnionej liczby moździerzy rozpoczną się w 2025, a od 2026 nastąpi wdrażanie do wojsk lądowych (Maavoimat) wraz ze szkoleniem personelu. System miał premierę na konferencji Future Mortar Systems 2024 w Londynie, która odbyła się w dniach 29-30 października.

Zgodnie z informacją producenta, moduł moździerza ma masę 2800 kg i będzie oferowany w kalibrach 120 mm i 81 mm. Obsługę moździerza stanowi 3-4 żołnierzy. Szybkostrzelność teoretyczna to 12-15 strz./min., z tym że pierwsze trzy strzały w ciągu 15 s. Donośność ostrzału jest zależna od stosowanej amunicji i ma przekraczać 7 km. Zakres ostrzału w azymucie to 185°, a w elewacji od 40° do 80°. System jest kompletowany z magazynem amunicji, systemem dosyłania oraz układem celowania zliczeniowego (INS), a dodatkowo może być wpięty w system zarządzania walką klasy BMS.

Moduł moździerza TREMOS został zintegrowany z samochodem ciężarowym. Zaprezentowany model to pojazd skrzyniowy z plandeką i kabiną nieopancerzoną. Zajęcie pozycji ogniowej zajmuje ok. 60 sekund. Nie jest wymagane szczególne przygotowanie gruntu. Moździerz dysponuje systemem absorpcji odrzutu, więc również nie są wymagane podpory dla pojazdu.

Zadanie ogniowe jest realizowane bezpośrednio ze skrzyni po częściowym odsłonięciu jej. Moduł można przenieść do innego pojazdu w przypadku awarii i kontynuować realizację zadania. Producent podaje, że system można zintegrować z dowolnym podwoziem kołowym w układzie napędowym 4×4, 6×6 i 8×8 lub lekkimi pojazdami gąsienicowymi.

Nowy system 120 KRH M3 poprawia mobilność, ochronę, a tym samym skuteczność naszych wojsk. Rozwój systemu jest przykładem szybkiej współpracy, od stworzenia koncepcji po zbudowanie prototypu, strzelań próbnych, testowania systemu i określenie wymagań dla egzemplarzy przedseryjnych, a także zasad i taktyki działania. Doświadczenia operacyjne zbierane są z obecnie nabywanych systemów przedseryjnych, a o ewentualnych dodatkowych zamówienia zadecydujemy później. Celem jest rozpoczęcie szkolenia poborowych z nowymi moździerzami w 2026 roku, powiedział inspektor piechoty, płk Ari Lehmuslehti z dowództwa Maavoimat.

Opracowaliśmy ten nowy system moździerzy w ścisłej współpracy z Fińskimi Siłami Obronnymi. Po zatwierdzeniu początkowych pomysłów wyprodukowanie pierwszego prototypu do testów sprawdzających koncepcję zajęło zaledwie rok. Głównym celem było znaczne zwiększenie mobilności istniejącego sprzętu moździerzowego. Niedawne wydarzenia uwydatniły znaczenie mobilności w miarę wzrostu różnorodności scenariuszy pola walki i zagrożeń – wyjaśnił Lauri Pauniaho, dyrektor ds. systemów uzbrojenia w Patrii.

Obecnie, w aktywnej służbie fińskie wojska lądowe dysponują 27 egzemplarzami 120-mm moździerzy 120 KRH TEKA na podwoziu Sisu NA-122 GT (kompletowanymi z 14 pojazdami amunicyjnymi NA-123 GT), a także 822 moździerzami piechoty 120-mm 120 KRH 92 76, 81-mm 81 KRH 71 Y i 550 zmodernizowanymi 81 KRH 96.

https://twitter.com/group_patria/status/1851912868410663063

https://twitter.com/Maavoimat/status/1851205529634267493

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X