We wtorek, 4 marca 2025, rzeczniczka prasowa wojsk lotniczych Filipin (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) płk Maria Consuelo Castillo poinformowała na briefingu prasowym o utracie kontaktu radiowego z jednym z 12 posiadanych lekkich samolotów bojowych FA-50PH Fighting Eagle w wersji Block 10, który prowadził wsparcie sił lądowych podczas operacji antyterrorystycznej na południu kraju przeciwko bojówkom komunistycznym.
Zdjęcie: Hukbong Himpapawid ng Pilipinas
Samolot zapewniał wsparcie podczas nocnej operacji sił lądowych, kiedy nad ranem utracono kontakt radiowy z dwuosobową załogą. Jak sprecyzowano, samolot utracił łączność z innymi myśliwcami ze swojej grupy przed osiągnięciem obszaru docelowego. Pozostałe myśliwce nie nawiązały kontaktu i ostatecznie wróciły do bazy lotniczej PAF w Mactan-Benito Ebuen na wyspie Cebu. Operacja poszukiwawczo-ratownicza jest nadal w toku i nie jest jasne, gdzie znajduje się obszar docelowy, do którego zmierzały samoloty. Brak informacji, czy pozostałe 11 samolotów zostało uziemionych z powodu zdarzenia.
Departament Obrony Filipin wybrał ofertę południowokoreańskiej spółki Korea Aerospace Industries (KAI) z 12 FA-50PH w wersji Block 10 w sierpniu 2012, a umowa w tej sprawie została zawarta 28 marca 2014 i miała wartość 420 mln USD. Pierwszy samolot został oblatany w czerwcu 2015 i przekazany zamawiającemu 27 listopada tego samego roku. Dostawy wszystkich zamówionych egzemplarzy sfinalizowano z 31 maja 2017.
W filipińskich wojskach lotniczych służą jako lekkie samoloty szturmowe oraz do szkolenia taktyczno-bojowego (Lead-in Fighter Trainer, LiFT).
15 stycznia br. ogłoszono plan zakupu 12 kolejnych samolotów, ale w nowej wersji Block 20. Obecnie trwa faza negocjacji umowy w tej sprawie, która ma zostać podpisana w pierwszej połowie bieżącego roku. Zakup jest szacowany przez stronę filipińską na 681 mln USD (2,81 mld zł) i będzie realizowany w ramach programu modernizacyjnego Re-Horizon 3. Ponadto, planowana jest modernizacja już posiadanych samolotów, w ramach czterech postępowań za około 5,612 mld PHP (395,913 mln zł) z uwzględnieniem amerykańskiego programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
Jeśli chodzi o wypadki samolotów rodziny T-50/T-50B/TA-50/FA-50, których wyprodukowano dotąd 219 egzemplarzy, to 19 lipca 2022, 10 sierpnia 2020 i 20 grudnia 2015 Indonezja straciła T-50i Golden Eagle o nr rej. TT-5009, TT-5006 i TT-5007, a 6 lutego 2018, 28 sierpnia 2013 i 15 listopada 2012 Republika Korei straciła T-50B/I Golden Eagle. Jeśli potwierdzi się oficjalnie utrata FA-50PH przez Filipiny będzie to pierwsza strata tego typu w ich strukturach, jak i pierwsza strata wersji bojowej tej rodziny samolotów.
https://twitter.com/sentdefender/status/1896773654672822335