22 czerwca biuro programowe F-35 (F-35 Joint Program Office) opublikowało fotografie ze zrealizowanych dotąd w latach 2019-2020 prób ćwiczebnych zrzutów nieuzbrojonych kierowanych bomb nuklearnych B61-12 z wewnętrznych komór uzbrojenia samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Zakończenie certyfikacji samolotów, wyposażonych docelowo w oprogramowanie Block 4 z uzbrojeniem tego typu, zaplanowano na styczeń 2023.
F-35A będzie jednym z siedmiu typów samolotów, które będą przenosić kierowane bomby nuklearne B61-12. Uzbrojenie tego typu będzie udostępnianie sojusznikom z Belgii, Niderlandów, Niemiec, Włoch i Turcji
Do prób wykorzystywane są samoloty w konfiguracji tzw. podwójnego przeznaczenia (Dual Capable Aircraft, DCA), czyli dostosowane do przenoszenia uzbrojenia konwencjonalnego i jądrowego z 461. Eskadry Testowej USAF (z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii).
Zgodnie z opublikowanymi informacjami, pierwszy zrzut miał miejsce 27 czerwca 2019. Wykorzystano samolot testowy o nr taktycznym AF-01, pilotowany przez Jasona Shulze’a. 2 sierpnia ten sam F-35A, pilotowany tym razem przez przez mjra. George’a CDIP Cannona, zrzucił drugi ćwiczebny ładunek. Co ciekawe, kolejna fotografia ilustruje zrzut nr 6, wykonany przez nieznanego pilota również na samolocie nr AF-01. Nie wiadomo kto przeprowadził próbę 22 października. Z kolei 25 listopada misję ćwiczebną zrealizował mjr Chris Beast Taylor na samolocie nr AF-6.
Bomba B61-12 ma 3,7 m długości oraz masę 374 kg. Nowością jest regulowana moc o równoważniku trotylowym 0,3, 5, 10 lub 50 kT, w przeciwieństwie do stałej mocy maksymalnie do 360 kT we wcześniejszych wariantach / Zdjęcia: F-35 Joint Program Office
14 stycznia i 6 lutego 2020 do próby wykorzystano ponownie samolot nr AF-1. Ostatnią przeprowadzono 2 kwietnia.W kokpicie zasiadała mjr Rachael Banshee Winiecki. Ponadto wykorzystano wielokrotnie samolot nr AF-2 z ppłk. Brentem Ritzke’em za sterami w celu zbadania kompatybilności uzbrojenia z wyposażeniem samolotu.
Ostateczny projekt bomby B61-12 został zatwierdzony przez Narodową Agencję Bezpieczeństwa Nuklearnego (National Nuclear Security Administration, NNSA) 1 października 2018. Według harmonogramu, produkcja seryjna bomb miała rozpocząć się w zakładach nuklearnych Pantex w pobliżu Amarillo w Teksasie, w marcu br. Program LEP (Life Extension Program) ma na celu wydłużenia eksploatacji bomb typoszeregu B61 (B61-3, B61-4, B61-7 i B61-10). Produkcja pierwszej partii ma zakończyć się do 2022 (Zatwierdzenie projektu bomby B61-12, 2018-10-02).
Broń o mocy regulowanej 0,3, 5, 10 lub 50 kT będzie certyfikowana dla amerykańskich bombowców strategicznych B-2A, B-52H, B-21 Raider oraz samolotów wielozadaniowych F-15E, F-16C/D, F/A-18E/F i F-35A, a także Panavia Tornado IDS i F-16C/D w ramach programu NATO Nuclear Sharing. W przypadku amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), bomby B61-12 będą eksploatowane równolegle z B61-11 i B83. Pierwszą platformą certyfikowaną do zrzutu bomb został F-15E, o czym poinformowano dwa tygodnie temu (B-21 Raider ujawniony, 2020-02-01).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.