Boeing pracuje nad zaawansowaną wersją ciężkiego myśliwca przechwytującego F-15. Program otrzymał oznaczenie F-15X. Pakiet modernizacyjny miałby być oferowany wyłącznie Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF).

Koncepcyjny F-15X mógłby wykorzystywać część rozwiązań wcześniej oferowanych w ramach projektu F-15 2040C /Zdjęcie: Boeing

Koncepcyjny F-15X mógłby wykorzystywać część rozwiązań wcześniej oferowanych w ramach projektu F-15 2040C /Zdjęcie: Boeing

Z informacji, które ujrzały światło dzienne podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Royal International Air Tattoo (RIAT) w RAF Fairford wynika, iż w F-15X zostaną zabudowane zaawansowany układ sterowania, wielofunkcyjne wyświetlacze dotykowe i nowoczesna stacja radiolokacyjna. Samolot ma być zdolny do przenoszenia minimum 24 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, czyli więcej niż jakikolwiek inny samolot bojowy USAF (Demonstrator SHiELD do testów na F-15, 2018-03-21).

W takiej konfiguracji, F-15X mógłby stanowić uzupełnienie dla nieprodukowanych od 2012 F-22A Raptor i rosnącej floty F-35A Lightning II. USAF nie zakupiło ani jednego nowego Eagle od czasu złożenia zamówienia na pięć wielozadaniowych F-15E Strike Eagle w 2001. Większość egzemplarzy oblatanego w 1972 samolotu w wersji F-15A/B weszła na wyposażenie w latach 1979–85 w wersji F-15C/D.

Pod koniec marca 2017 przed Komitetem Izby Reprezentantów ds. Sił Zbrojnych toczyła się dyskusja na temat ewentualnego wycofania części floty F-15C/D. Dowództwo USAF analizuje tymczasem narodową strategię bezpieczeństwa (NDS), na podstawie której zostanie ustalona liczba typów samolotów bojowych i etatowych eskadr w przyszłości (Boeing MH-139 dla USAF?, 2018-07-20).

W minionych latach samoloty przechodziły niewielkie modyfikacje. 31 stycznia 2018 zaobserwowano pierwszy F-15C ze 122. Eskadry Myśliwskiej z zabudowanymi konforemnymi zbiornikami paliwa, które otrzyma łącznie 105 samolotów w ramach programu Golden Eagle. Oprócz tego modernizowane samoloty zostaną wyposażone w czujniki termolokacyjne IRST, nowe procesory i szyny wymiany danych oraz wielofunkcyjne wyświetlacze. 

Boeing wykorzystuje analogiczną strategię biznesową, jak ta która przekonała administrację Donalda Trumpa do zakupu 116 fabrycznie nowych i modernizację ponad 350 samolotów F/A-18E/F Super Hornet do najnowszej wersji Block III. Program był swego czasu znany pod nazwą F/A-18XT (Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25).

Analiza
Obecnie najnowocześniejszym wariantem, pozostających w służbie myśliwców, są wielozadaniowe F-15SA (Saudi Advanced), należące do Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych i zamówione w 2016 dla katarskich sił powietrznych F-15QA (Qatar Advanced). Obydwa modele pochodzą od F-15SE Silent Eagle (o zredukowanej sygnaturze radarowej) dostosowanych do wymagań zamawiających (Prezentacja F-35 dla ZEA, 2018-07-06).

W połowie września 2015 Boeing zaprezentował koncepcję modernizacji oferowanej USAF, wydłużającej resursy i zwiększającej zdolności bojowe samolotów, pod kryptonimem F-15 2040C. Myśliwiec, będący modyfikacją F-15SE, miał mieć możliwość przenoszenia 16 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dzięki nowej konstrukcji węzłów uzbrojenia (poczwórnych pod skrzydłami i podwójnych pod kadłubem). Samolot miał być także wyposażony w nową stację radiolokacyjną z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) Raytheon AN/APG-63(V)3, czujnik IRST dalekiego zasięgu, nowe wyświetlacze i celowniki nahełmowe. Dzięki konforemnym zbiornikom paliwa znacząco zwiększono by promień działania bez tankowania w powietrzu