28 stycznia rzecznik prasowy spółki Boeing potwierdził otrzymanie licencji od władz amerykańskich na złożenie Indiom oferty sprzedaży samolotów wielozadaniowych F-15EX Advanced Eagle. O amerykańsko-indyjskich rozmowach w tej sprawie po raz pierwszy poinformował Ankur Kanaglekar, dyrektor działu India Fighters Lead w Boeing Defense, Space & Security (Ogromny pakiet francuskiego uzbrojenia dla Indii, 2021-01-19).

Boeing otrzymał zgodę władz amerykańskich na zaoferowanie Indiom kupna samolotów wielozadaniowych F-15EX Advanced Eagle. / Grafika: Boeing

Boeing otrzymał zgodę władz amerykańskich na zaoferowanie Indiom kupna samolotów wielozadaniowych F-15EX Advanced Eagle. / Grafika: Boeing

Udzielenie licencji nastąpiło przed 13. edycją wystawy lotniczej Aero India 2021, która odbędzie się od 2 do 5 lutego w Bengaluru w stanie Karnataka. F-15EX zostanie zaoferowany w postępowaniu na dostawę 114 samolotów wielozadaniowych w ramach programu Multi-Role Fighter Aircraft (MRFA) dla indyjskich wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Jego koszt szacuje się na 15 mld USD (55,88 mld zł). Wśród kontroferentów wymienia się spółki Saab Defence and Security z JAS-39E/F Gripen, Lockheed Martin z F-21 (zmodyfikowany F-16C/D Block 70/72) oraz Dassault Aviation z Rafale (Pierwsze Rafale dla Indii, 2020-07-27, Aero India 2019: F-21 dla Indii, 2019-02-21). 

W przeszłości Boeing oferował Indiom także samoloty F/A-18E/F Super Hornet Block II. Proponowano je zarówno w rzeczonym postępowaniu dla wojsk lotniczych, ale także jako samolot pokładowy dla indyjskiej marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā), na potrzeby której zrealizowano próby z wykorzystaniem rampy startowej w systemie STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery) – poszukiwany jest dostawca 57 samolotów. Według najnowszych, potwierdzonych doniesień, oferta Super Horneta dla wojsk lotniczych ma zostać wycofana (Super Hornet na rampie startowej, 2020-12-16). 

Co ciekawe, Boeing zapowiedział powołanie inicjatywy o akronimie BIRDS (Boeing India Repair Development and Sustainment), która będzie mieć na celu opracowanie odpowiedniego ekosystemu do realizacji obsługi technicznej, napraw i przeglądów (MRO, Maintenance, Repair and Overhaul) w Indiach samolotów zakupionych w spółce.

Warto jednak dodać, że z powodu pandemii COVID-19 i jej gospodarczych skutków, w Indiach zaczęły pojawiać się głosy popierające zakup rodzimych, lekkich samolotów bojowych HAL Tejas LCA Mk 1, w ramach planu gospodarczego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie). 

Zakup rodzimej konstrukcji oznaczałby jednak potrzebę modyfikacji założeń operacyjnych wojsk lotniczych, gdyż z wojskowego punktu widzenia zakup samolotów HAL Tejas LCA Mk 1 mijałby się z celem: MRFA ma w założeniu wypełnić lukę pomiędzy ciężkimi samolotami Su-30MKI a lekkimi Tejasami właśnie (Indie zamawiają 83 Tejasy, 2021-01-14). 

Opis 

F-15EX Advanced Eagle, wcześniej znany jako F-15X, został zaoferowany amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF) pod koniec lipca 2018. USAF planują zamówić 144 egzemplarze, w miejsce najstarszych F-15C/D Eagle (z lat 1979-1985). W lipcu ub. r. rozpoczęto montaż końcowy pierwszych dwóch samolotów dla USAF. Nie można wykluczyć kolejnych zakupów F-15EX, gdyż rozważa się stopniowe zastępowanie nimi także nowszych, wielozadaniowych F-15E Strike Eagle (USAF rozważa zamówienie nowych F-16, 2021-01-24, Produkcja F-15EX dla USAF, 2020-07-14).

F-15EX ma charakteryzować się udźwigiem do 13 381 kg. W zależności do charakteru misji samolot będzie można przystosować do przenoszenia do 12 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze lub piętnaście klasy powietrze-ziemia i przeciwokrętowych (w tym przyszłych pocisków hipersonicznych), montowanych na węzłach umieszczonych pod kadłubem, skrzydłami i na końcach skrzydeł. Cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) ma spinać wszystkie czujniki. Zapewni pilotowi łatwiejsze wykrywanie zagrożeń i przeciwdziałanie im (uproszczenie procesu celowania, zakłócanie namierzania i generowanie celów pozornych). Pierwszy tak wyposażony F-15E został oblatany 8 kwietnia 2019 (Oblot F-15E z EPAWSS, 2019-04-09).

Samoloty F-15EX zostaną wyposażone w silniki turbowentylatorowe General Electric F110-GE-129 w miejsce Pratt & Whitney F100-PW-220 na obecnych F-15C/D. Modernizacji ulegnie również kabina. Najważniejszym elementem będzie komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.