Przejdź do serwisu tematycznego

Eurosatory 2024: Prezentacja wozu wsparcia ogniowego Centauro II 3.0

Società CIO, konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara, zaprezentowało w Paryżu zmodyfikowany wóz wsparcia ogniowego Centauro II (New Blindo Centauro) w wersji 3.0, zamówiony dotychczas przez Włochy i Brazylię.

Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, Società CIO, konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara, zaprezentowało zmodyfikowany wóz wsparcia ogniowego Centauro II (New Blindo Centauro) w wersji 3.0, zamówiony dotychczas przez Włochy i Brazylię.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Centauro II w wersji 1.0 zadebiutował na Eurosatorach 2016, z kolei w wersji 2.0 na kolejnych edycjach targów. Teraz przyszła kolej na najnowszą odmianę.

Centauro II wyposażono w silnik wysokoprężny Fiat Power Train VECTOR 8V o mocy 705 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg do 800 km. Długość pojazdu wynosi 8,26 m, szerokość 3,125 m, wysokość 3,65 m, a prześwit 0,4 m. Masa bojowa to 30 t. Pojazd wyposażono skrzynię biegów ZF 7HP Ecomat ZF902, nowe zawieszenie i V-kształtne podwozie, odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Załoga składa się z czterech żołnierzy.

Centauro II 3.0 w porównaniu z modelem 2.0 charakteryzuje się zmodyfikowanym systemem kierowania ogniem, który pozwala na używanie amunicji programowalnej, a także zmodernizowaną instalacją elektryczną. Zwiększono także kąt otwarcia wyłazu desantowego do 180 stopni. Zainstalowano także nowe czterokanałowe radiostacje, a na stropie wieży wielokierunkową antenę wysokiej częstotliwości systemu RCIED (Radio Controlled Improvised Explosive Device) do blokowania sygnału radiowego do detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych. W wersji 2.0 cztery anteny RCIED rozmieszczone są wokół wieży.

Oprócz tego wieża OTO Melara HITFACT II ze 120-mm wysokociśnieniową armatą gładkolufową L/45 (z zapasem 31 sztuk amunicji) i sprzężonym z nią 7,62-mm km, została przesunięta aby poprawić kąt widzenia nowego dzienno-nocnego panoramicznego peryskopu Leonardo ATTILA II dla działonowego i dowódcy. Na pojazdach zainstalowano także aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), dostarczony przez niemiecką spółkę Rheinmetall.

Tak jak w wersja 2.0, zmodyfikowany Centauro II otrzymał system wspomagania strzelca Lothar SD, a także system dowodzenia i kontroli SICCONA, zapewniający interoperacyjność pojazdu w czasie prowadzenia działań i zdolność do operowania w środowisku sieciocentrycznym. Wspomaga go system kamer obserwacji dookólnej, system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i 8 wyrzutni granatów dymnych Galix 13.

Zamówienia

24 lipca 2018 Narodowy Dyrektoriat Uzbrojenia (NAD) Ministerstwa Obrony Włoch podpisał umowę o wartości 159 mln EUR z konsorcjum Società CIO na dostawę pierwszej partii 10 wozów wsparcia ogniowego Centauro II, w ramach umowy ramowej o wartości 1 156 950 000 EUR, dla wojsk lądowych (Esercito Italiano). 30 grudnia 2020 zawarto drugą umowę na dostawę 86 pojazdów z opcją na 10 kolejnych. 21 czerwca 2022 podpisano trzecią umowę na 16 dodatkowych pojazdów (Przeciwpancerne Freccia dla Włoch).

25 listopada 2022 Ministerstwo Obrony Brazylii złożyło zamówienie na 98 pojazdów tego typu za równowartość około 1 mld USD. W dalszych planach jest zakup 123 egzemplarze następnych wozów za szacowane 1,1 mld USD. Pierwsze dwa pojazdy, wyprodukowane we Włoszech, dostarczono w 2023. Docelowo będą produkowane w Sete Lagoas przez brazylijski oddział Iveco wraz z transporterami opancerzonymi VBTP-MR Guarani 6×6 (Viatura Blindada Transporte de Pessoal – Média de Rodas).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X