Przejdź do serwisu tematycznego

Euronaval 2024: Airbus zaprezentował model samolotu patrolowego A321 MPA

Podczas paryskich targów Euronaval 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentowała model w skali proponowanego samolotu patrolowego A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft).

Na zaplanowanych na 4-7 listopada br. targach morskiego przemysłu obronnego Euronaval 2024 w Paryżu, europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentowała model w skali proponowanego samolotu patrolowego A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft), bazujący na cywilnym samolocie pasażerskim A321 XLR (Xtra Long Range) o wydłużonym zasięgu.

Zdjęcie: Airbus Defence and Space via X

Zgodnie z ujawnionymi informacjami, samolot będzie oferowany Marynarce Wojennej Francji (Marine Nationale) w programie PATMAR na następcę samolotów Breguet Atlantique 2 (ATL2), który jest realizowany od 2023 po fiasku francusko-niemieckiego programu MAWS (Maritime Airborne Warfare System), gdy Berlin zdecydował się na zakup P-8A Poseidon. Oczekuje się, że nowa platforma wejdzie do służby po 2030.

Co ciekawe, 22 grudnia 2023, francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) informowała, że udzieliła kontraktów o wartości 10,9 mln EUR spółkom Airbus Defence and Space i Dassault Aviation na prace w ramach 18-miesięcznego studium wykonalności w programie PATMAR, ale z platformami, odpowiednio, A319neo i Falcon 10X (wcześniej w programie MAWS Airbus proponował platformę A320neo M3A – przyp. red.).

Studium wykonalności obejmuje pakiet czujników, środków łączności, wprowadzenia systemu wsparcia na bazie uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) i integrację uzbrojenia, zwłaszcza przyszłego pocisku przeciwokrętowego.

Ze skąpych informacji wiadomo, że A321 MPA ma służyć przez 40 lat, być wyposażony w detektor anomalii magnetycznych MAD, zespół anten łączności na górze i dole kadłuba, przedział misji z komorą uzbrojenia i częścią wyposażenia. Bazowy A321 XLR został oblatany w czerwcu 2022, a jego zasięg lotu ma wynosić do 7500 km. Ma zapewniać odpowiedni zapas energii elektrycznej do zasilania wyposażenia misji, przy czym zakres modyfikacji płatowca będzie na tyle ograniczony, że koszty eksploatacji będą na poziomie akceptowalnym ekonomicznie przez użytkownika.

Partnerem Airbusa jest spółka Thales, która opracuje i dostarczy cały pakiet wyposażenia elektronicznego, w tym nowy konforemny radar morski. Szczegółowe informacje o parametrach i osiągach są niejawne.

Do zastąpienia jest flota 22 samolotów ATL2, stacjonujących w bazie lotniczej marynarki wojennej Lann-Bihoué. Weszły do służby na początku lat 1990. Obecnie, 16 z nich przechodzi modernizację do wersji Standard 6, która zakończy się w 2025. W ramach prac otrzymują m.in. nowy wielofunkcyjny radar SearchMaster od Thalesa. Mają zostać wycofane do 2035 (Dwanaście zwiadowczych Albatrosów dla Francji).

https://twitter.com/AirbusDefence/status/1853383102921396702

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X