Podczas targów EuroNaval 2018, 23-26 października, francuski koncern Dassault Aviation zaprezentował makietę tunelową wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości o roboczej nazwie NGF (New Generation Fighter), opracowywanego wspólnie z Airbusem w ramach programu FCAS (Future Combat Air System) dla wojsk lotniczych Francji i Niemiec.
Na targach EuroNaval 2018, Dassault Aviation zaprezentował makiety samolotu bojowego New Generation Fighter w skali 1:10 i bsl Future Combat Air System.
Podczas paryskich targów sił morskich francuski potentat ujawnił makiety w skali 1:10 myśliwca nowej generacji NGF, a także uderzeniowego, bezzałogowego statku latającego UCAS (Unmanned Combat Air System). Ten drugi powstaje we współpracy z Brytyjczykami na podstawie porozumienia z 15 grudnia 2016. Porozumienie dotyczące następcy myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon w niemieckiej Luftwaffe i Dassault Rafale we francuskich Armée de l’air zawarto podczas berlińskich targów ILA2018 (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26; Nowa generacja pocisków MICA, 2018-07-27).
Makieta NGF charakteryzuje się układem skośnych skrzydeł w pełnej delcie (W-kształtne) i brakiem usterzenia pionowego.
Ponadto, oba statki powietrzne były prezentowane w kontekście oficjalnego uruchomienia programu budowy lotniskowca PA NG (Porte-Avions de Nouvelle Génération), na wyposażenie którego miałyby trafić ich morskie warianty. Okręt lotniczy (lub nawet dwa) miałby wejść do służby równolegle z opracowywanymi samolotami, czyli najwcześniej w latach 2030. Projekt ustawy dotyczącej programu modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2019-2025, w której zawarto finansowanie prac badawczo-rozwojowych następcy atomowego lotniskowca FS Charles de Gaulle (R 91) przedstawiono w lutym (EuroNaval 2018: MMP dla okrętów, 2018-10-24; EuroNaval 2018: Controp Tornado-ER, 2018-10-16).
Wloty powietrza o czworokątnych przekroju, podobne są do tych zastosowanych w F-22A Raptor.
Analiza
Co ciekawe, model NGF znacząco różni od wizualizacji New Fighter (NF), ujawnionej przez Airbus Defence and Security 8 listopada 2017 podczas IQPC International Fighter Conference. Może to oznaczać, że francuscy projektanci przejęli prace nad opracowaniem bryły płatowca. NF miał bardziej klasyczny układ znany z obecnie istniejących samolotów wielozadaniowych 5. generacji, natomiast NGF charakteryzuje się układem skośnych skrzydeł w pełnej delcie (W-kształtne) i brakiem usterzenia pionowego. Układ delty widoczny jest także w ujawnionej w tym roku brytyjskiej, pełnowymiarowej makiecie BAE Tempest, lecz tam zachowano klasyczne usterzenie ogonowe (Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).
NGF, podobnie jak UCAS, będzie mógł operować z lotniskowca nowej generacji PA NG. /Zdjęcia: Dassault Aviation
Makieta NGF prezentuje samolot dwusilnikowy o obniżonej sygnaturze radarowej i wlotach powietrza o czworokątnym przekroju, podobnych do tych zastosowanych w F-22A Raptor. Według informacji Dassault, brana jest pod uwagę wersja samolotu opcjonalnie załogowa, wykorzystująca sztuczną inteligencję. Oprócz makiet statków powietrznych nowej generacji, zaprezentowano także znane już konstrukcje: Rafale M, Falcon 2000MRA i ATL2.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.