W czwartek, 13 listopada 2025, amerykańska spółka Echodyne poinformowała, że nawiązała współpracę z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) z Sulejówka, wiodącym ośrodkiem badawczo-rozwojowym w dziedzinie technologii pojazdów lądowych. W ramach tej współpracy zespoły będą pracować nad oceną, integracją i poszukiwaniem potencjalnych zastosowań radarów systemu zwalczania bezzałogowych statków powietrznych (C-UAS) spółki Echodyne w bezzałogowych pojazdach naziemnych klasy UGV, opracowanych przez WITPiS i jego partnerów przemysłowych.
Zdjęcie: Echodyne
Echodyne będzie ściśle współpracować ze swoim wieloletnim partnerem i dystrybutorem w Polsce, spółką Linc Polska z Poznania, w celu testowania, demonstrowania i prezentowania możliwości technologii radarowej C-UAS z pojazdami bezzałogowymi WITPiS. Te trzy podmioty będą ściśle współpracować w celu identyfikacji zarówno cywilnych, jak i wojskowych zastosowań dla pojazdów bezzałogowych z radarami w regionie.
Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej wnosi do naszej współpracy kluczową wiedzę specjalistyczną, aby dostarczać najlepsze w swojej klasie naziemne systemy wykrywania i świadomości sytuacyjnej – powiedział Eben Frankenberg, dyrektor generalny Echodyne. W miarę jak armie sojusznicze coraz częściej kładą nacisk na modernizację swoich sił lądowych, Echodyne z niecierpliwością oczekuje na dalsze demonstrowanie, w jaki sposób nasze radary MESA zapewniają najwyższą wydajność w zakresie wykrywania zagrożeń w ruchu lotniczym oraz integracji z większymi systemami zwalczania bezzałogowych statków powietrznych i systemami obronnymi.
Zdjęcie: Linc Polska
Wielozadaniowe radary Echodyne 4D MESA (Metamaterials Electronically Scanned Array; elektronicznie sterowana macierz z metamateriałów) idealnie nadają się do wspierania programów C-UAS, zwiększając zasięg czujników optycznych w celu „obserwacji obiektu” oraz niezawodnego i precyzyjnego śledzenia platform i efektorów. Opierając się na przekonaniu, że wierność danych ma decydujące znaczenie dla sukcesu misji C-UAS, radary Echodyne generują najdokładniejsze dane do wykrywania, śledzenia, namierzania i zwalczania bezzałogowców przeciwnika.
Spółka ma w ofercie radary EchoShield w paśmie Ku (15,4-16,6 GHz), EchoGuard i EchoGuard CR w paśmie K (18-27 GHz) oraz EchoFlight do zastosowań lotniczych.
Echodyne jest naszym wieloletnim partnerem i doskonale wiemy, do czego zdolna jest ich spójna i niezawodna technologia radarowa – powiedział Harald Dingemans, prezes Linc Polska. Z niecierpliwością czekamy na zaprezentowanie różnych sposobów, w jakie technologia radarowa może wspierać modernizację potencjału lądowego dzięki pojazdom bezzałogowym z WITPiS.
Z kolei w oddzielnym komunikacie prasowym WITPiS czytamy, że przedmiotowe porozumienie zawarto podczas III Konferencji Naukowo-Technicznej Pojazdy autonomiczne – nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa państwa, która odbyła się 4-5 listopada br. w Warszawie. Porozumienie podpisali: płk dr inż. Michał Ceremuga, Dyrektor WITPiS, oraz Eben Frankenburg, dyrektor generalny i współzałożyciel Echodyne.
Jak podkreślił płk dr inż. Michał Ceremuga, podpisanie porozumienia stanowi istotny krok w rozwoju krajowych projektów z zakresu autonomii i bezzałogowych platform lądowych.
Zawarcie porozumienia o współpracy z firmą Echodyne podczas konferencji otwiera nowy rozdział w rozwoju platform bezzałogowych projektowanych w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej. Naszym celem jest stworzenie ustandaryzowanego, nowoczesnego narzędzia rozpoznania pola walki, które zwiększy skuteczność i bezpieczeństwo działań żołnierzy – podkreślił Dyrektor WITPiS.
Echodyne to amerykańska spółka zajmująca się projektowaniem i produkcją zaawansowanych komercyjnych systemów radarowych do zastosowań obronnych, rządowych i komercyjnych. Spółka z siedzibą w Kirkland w stanie Waszyngton jest własnością prywatną i jest wspierana przez inwestorów, w tym Billa Gatesa, NEA, Madrona Venture Group, Baillie Gifford, Northrop Grumman i Supernal.
WITPiS, we współpracy z partnerami przemysłowi opracował Bezzałogowy Lądowy System Uzbrojenia Kuna (z Chema DS i Mista) czy opcjonalnie załogowy pojazd TAERO (z STEKOP, Auto Podlasie i AP Solutions), na bazie którego wraz z Bydgoskimi Zakładami Elektromechanicznymi Belma zbudowano system minowania narzutowego Bluszcz.
Na podstawie informacji prasowych
Czytaj także:

