26 marca niemiecki portal internetowy telewizji N-TV (z Grupy RTL) poinformował powołując się na źródła rządowe, że Federalne Ministerstwo Obrony rozpatruje możliwość zakupu dla wojsk lotniczych (Luftwaffe) zarówno rodzimych Eurofighter Typhoon Tranche 3, jak i amerykańskich F/A-18E/F Super Hornet wraz z EA-18G Growler, które mają zastąpić myśliwsko-bombowe Panavia Tornado IDS/ECR.
Od 1981 Luftwaffe eksploatuje 83 samoloty Panavia Tornado, w tym 21 w wersji ECR (rozpoznawczej i przeznaczonej do przełamywania obrony przeciwlotniczej) i 68 w wersji IDS (szturmowej). Ponadto, 10 z nich służy jedynie do szkoleń naziemnych. Stopniowe wycofywanie ich ze służby miałoby rozpocząć się od 2025 / Zdjęcie: Bundeswehra
Badana jest możliwość zakupu od 78 do nawet ponad 90 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3 (z radarami AESA typu Captor-E Mk.1), w celu zastąpienia m.in. 34 Typhoon Tranche 1 (26 jednomiejscowych EF2000 i 7 dwumiejscowych EF2000T) oraz części zadań omawianych Tornado (wsparcia pola walki i rozpoznania przy jednoczesnej dominacji w powietrzu). Byłoby to realizowane w ramach ujawnionego 10 listopada 2019 projektu Quadriga. Według niego, przewiduje się dostawy 8-10 samolotów rocznie, począwszy od 2024 (Niemcy zastąpią najstarsze Typhoony, 2019-11-12).
Oprócz tego planowany jest zakup amerykańskich samolotów, zaoferowanych przez Boeinga: 30 wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet i 15 wyspecjalizowanych samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler. Te pierwsze zostałyby zmodyfikowane i dostosowane do przenoszenia grawitacyjnych bomb nuklearnych B61, co jest koniecznym warunkiem z uwagi na niemieckie zobowiązania w ramach programu NATO Nuclear Sharing. Nieoficjalnie, około 20 bomb jest przechowywanych w bazie lotniczej Büchel w górach Eifel (Zatwierdzenie projektu bomby B61-12, 2018-10-02).
Sam proces musi jeszcze zostać zaaprobowany przez federalną minister obrony Annegret Kramp-Karrenbauer. Decyzja miała zostać ogłoszona podczas berlińskich targów lotniczo-kosmicznych ILA 2020 (InternationaleLuft- und Raumfahrtausstellung), które zaplanowano na 13-17 maja. Jednak 19 marca targi zostały odwołane z powodu szerzącej się w Niemczech pandemii choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2. Warto też zauważyć, że ewentualne ekonomiczne implikacje związane z pandemią, mogą powyższe plany odsunąć w czasie albo, w czarnym scenariuszu, przekreślić (AARGM dla niemieckich Tornado, 2019-06-29).
Ewentualny zakup amerykańskich smolotów oznacza jednocześnie, że spółce Airbus Defence and Space nie udało się przekonać władz federalnych do zatwierdzenia koncepcji opracowania wariantu Typhoona do prowadzenia walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Electronic Combat Reconnaissance, Suppression of Enemy Air Defences, ECR/SEAD). Koncepcja ta została upubliczniona 5 listopada 2019 (Nowa odsłona Typhoona, 2019-11-08).
Co ciekawe, jeszcze półtora tygodnia wcześniej, te same media podawały, że niemieckie związki zawodowe, w tym największe z nich, Industriegewerkschaft Metall (IG Metall), ostrzegły w liście otwartym rząd w Berlinie, że produkcja samolotów Eurofighter Typhoon generuje około 100 tys. miejsc pracy w Europie, w tym jedną czwartą w samych Niemczech. Pod listem podpisali się związkowcy spółek Airbus Defence and Space, MTU Aero Engines, Hensoldt Sensors i Premium Aerotec.
Wybór następcy 83 samolotów Tornado rozpoczęto w 2016. Wtedy brano uwagę cztery oferty. 31 stycznia 2019 zrezygnowano z możliwości zakupu samolotów 5. generacji F-35A Lightning II, a wcześniej wielozadaniowych F-15E Strike Eagle (Niemcy nie kupią F-35, 2019-02-02).
Oprócz Tornado, Luftwaffe użytkuje 141 Eurofighter Typhoon w wersjach Tranche 1 i 2. Planowane do wycofania Tranche 1 są przypisane do 73. Eskadry Lotnictwa Taktycznego Steinhoff (Taktisches Luftwaffengeschwader 73, TLG 73) z bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim oraz w TLG 31 w Nörvenich, TLG 71 w Wittmund oraz TLG 74 w Neuburgu (Wypadek niemieckich Typhoonów, 2019-06-25).