19 listopada br. podczas wizyty francuskiej minister ds. sił zbrojnych Florence Parly w zakładach spółki Dassault Aviation w Seclin w departamencie Nord zapowiedziano, że już wkrótce Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) zamówi siedem samolotów zwiadowczych Albatros, opartych na konstrukcji Falcon 2000LXS, zachowując opcją na pięć kolejnych (Francja chce zwiększenia budżetu obronnego, 2020-10-06).

Francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA zamówi w spółce Dassault Aviation siedem samolotów zwiadowczych Albatros, opartych na konstrukcji Falcon 2000LXS, z opcją na pięć kolejnych / Grafika: Dassault Aviation

Francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA zamówi w spółce Dassault Aviation siedem samolotów zwiadowczych Albatros, opartych na konstrukcji Falcon 2000LXS, z opcją na pięć kolejnych / Grafika: Dassault Aviation

Zakup odbędzie się w ramach programu AVSIMAR (Avion de Surveillance et d’Intervention Maritime). Finansowanie będzie zgodne z ustawą ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025. Dostawy mają zakończyć się przed 2025 (E-2D Advanced Hawkeye dla Francji, 2020-07-07).

Program AVSIMAR rozpoczęto w listopadzie 2018 badaniem rynku i opracowaniem założeń taktyczno-technicznych dla nowych samolotów. Samoloty trafią do lotnictwa (Aéronavale) marynarki wojennej (Marine nationale) i będą służyć realizacji misji patrolowych, zwiadowczych, poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search And Rescue), monitoringu mórz i oceanów, dozoru granic morskich i ochrony wyłącznej strefy ekonomicznej Francji (Studium wykonalności francusko-niemieckiego samolotu patrolowego, 2020-11-05).

Obecnie do tych zadań są wykorzystywane starsze samoloty: osiem Dassault Falcon 50 MS/MI (w ramach eskadry Flotille 24F w bazie Lann-Bihoue w departamencie Lorient)  i pięć Dassault Falcon 200 Guardian (Flotille 25F w bazie Nouméa w Nowej Kaledonii), które zostaną wycofane z eksploatacji, odpowiednio, do 2029 i 2025. Ich zadania przejmą nowe Albatrosy.

Albatrosy zostaną wyposażone w wielofunkcyjne stacje radiolokacyjne Thales Searchmaster w owiewce pod przednią częścią kadłuba, głowicę optoelektroniczną Safran Euroflir, specjalne okna do obserwacji wzrokowej, taktyczny system transmisji danych, system misji, pakiet wyposażenia do misji SAR (tratwy ratunkowe zrzucane z powietrza i wyposażenie do wykrywania radiolatarni) i wyposażenie łączności wojskowej wraz z wojskową nawigacją satelitarną GPS. Maksymalny czas lotu wyniesie 8 godzin.

Co ciekawe, pierwszy samolot zostanie zmontowany we Francji, ale kadłuby pozostałych powstaną w Indiach, na mocy umowy offsetowej podpisanej w 2016 po zakupie rok wcześniej przez to państwo 36 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale B/C (F3R). Niemniej wyposażenie specjalistyczne do wszystkich zostanie zabudowane we Francji (Pierwsze Rafale dla Indii, 2020-07-27).