W poniedziałek, 25 listopada 2024, rosyjska państwowa korporacja Rostiech poinformowała, że wchodząca w jej skład Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) drugą w tym roku partię zmodernizowanych bombowców frontowych Su-34M/NWO (w kodzie NATO: Fullback).
Druga w tym roku partia bombowców frontowych Su-34 została przekazana Siłom Powietrzno-Kosmicznym Rosji w ramach realizacji państwowego kontraktu obronnego. Samoloty wyprodukowano w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku. Po zakończeniu całego kompleksu testów fabrycznych samoloty zostały wysłane do zamawiającego, czyli Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej. Pierwszą partię dostarczono 5 kwietnia br.
Wszystkie zakłady lotnicze Rostiechu zaangażowane w realizację zamówień obronnych państwa nie obniżają wskaźników produkcji. Nasze przedsiębiorstwa stale doskonalą procesy produkcyjne, aby zapewnić przyspieszone tempo produkcji. Bombowce frontowe Su-34 cieszą się dużym uznaniem żołnierzy. Możliwości samolotu pozwalają pilotom skutecznie realizować zadania na każdym teatrze działań wojennych, używać niekierowanego i kierowanego uzbrojenia lotniczego — zauważył Władimir Artiakow, pierwszy zastępca dyrektora generalnego korporacji państwowej Rostiech.
Terminowe wypełnianie zobowiązań wynikających z nakazu obrony państwa — jest jednym z kluczowych zadań OAK. A nasze zespoły robocze wykonują tę ważną pracę z honorem. To nie ostatnia partia myśliwców bombardujących Su-34 w tym roku. Samoloty te stanowią podstawę siły uderzeniowej lotnictwa frontowego i pokazują swoją skuteczność w rzeczywistych warunkach bojowych — powiedział dyrektor generalny OAK, Wadim Badiecha.
W ubiegłym roku WKS odebrały dwie partie samolotów Su-34M/NWO (1 czerwca i 9 października 2023), ale nie informowano wówczas ile egzemplarzy dotyczyły. Jednak najpewniej samoloty pochodzą z wieloletniej umowy ramowej z czerwca 2020 obejmującej dostawy co najmniej 76 zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-34M/NWO, opracowanych w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Sycz. Umowa przewidywała dostawy 8-14 samolotów rocznie z terminem realizacji od 2022 do 2027 (Rosja zamówi zmodernizowane Su-34M/NWO).
W ramach pierwszego, 3-letniego aneksu, dostawy miały obejmować 24 egzemplarze. Pierwsze 6 samolotów trafiło do odbiorcy już w listopadzie i grudniu 2021. Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022, przestano informować o wielkości odbieranych partii, ale według rosyjskich mediów było to 10 egzemplarzy w trzech transzach. Kolejny aneks na następne samoloty podpisano w sierpniu 2022.
Od wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej, WKS straciły, w wyniku działań bojowych, prawdopodobnie 44 bombowce Su-34 (z 55 łącznie razem z wypadkami oraz uszkodzonych). Jednakże dokładną liczbę trudno zweryfikować z uwagi na brak szczegółowych informacji o skutkach ostatnich ukraińskich ataków na rosyjskie bazy lotnicze na zachodzie Rosji. Rosjanie mieli w tej chwili dysponować ok. 100 Su-34 i 22 zmodernizowanymi Su-34M/NWO (Ukraiński F-16 zestrzelił rosyjski bombowiec Su-34).
Poza Su-34M, OAK dostarczyła w tym roku do WKS dwie partie samolotów wielozadaniowych Su-57 (w kodzie NATO: Felon) i trzy partie Su-35 (w kodzie NATO: Flanker-E). Wcześniej, pod koniec 2023 dostarczono partię zmodernizowanych wielozadaniowych Su-30SM2 (Flanker-H) i szkolno-bojowych Jak-130 (Mitten).