W piątek, 12 lipca 2024, 1. Pomorska Brygada Logistyczna im. Króla Kazimierza Wielkiego z Bydgoszczy (podległa Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) poinformowała w mediach społecznościowych, że odebrała partię kilkudziesięciu pojazdów minoodpornych M1240A1 M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle), celem dostosowania ich do wymogów Wojska Polskiego i misji poza granicami kraju.
Zdjęcia: 1. Pomorska Brygada Logistyczna via X
Odebraliśmy kilkadziesiąt egzemplarzy M-ATV i rozpoczęliśmy ich dostosowanie do polskich warunków. Pierwsze trzy opancerzone pojazdy trafią do PKW KFOR w Kosowie – czytamy w krótkiej informacji prasowej opublikowanej na platformie społecznościowej X.
Pojazdy zostaną wysłane do wsparcia żołnierzy działających w ramach PKW KFOR, gdzie obecnie są używane przestarzałe pojazdy Honker i nowe Ford Ranger.
Wcześniej, 17 czerwca br. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych informował, ze omawianymi pracami zajmą jednostki podległe pod 1., jak i 10. Opolską Brygadę Logistyczną.
Jak informowano wówczas, przedstawiciele Szefostwa Służb Technicznych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, 1. i 10. Brygady Logistycznej, 52. i 55. Batalionu Remontowego wzięli udział w konferencji w trakcie, której omówiono plan dostosowania pojazdów M-ATV. Miała ona obejmować szczegółową ocenę stanu technicznego pojazdów, wymianę materiałów eksploatacyjnych, dostosowanie instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej i oświetleniowej do wymogów ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz wykonanie w razie potrzeby niezbędnych napraw zawieszenia i układu kierowniczego. Ponadto prace lakiernicze celem zmiany kamuflażu.
Przypomnijmy, że pojazdy M1240A1 M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle) zostały zamówione 31 lipca 2023 na podstawie umowy procedurą EDA (Excess Defense Articles), a w jej następstwie, w październiku, w ramach Joint Visual Inspection (JVI), dokonano wyboru 79 egzemplarzy (Kolejne M-ATV dla Wojsk Specjalnych).
Dostawa wszystkich egzemplarzy została zrealizowana 6 stycznia br., wraz z 29 czołgami M1A1FEP Abrams, 9 wozami zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i zapasem części eksploatacyjnych do nich.
Do tej pory, Wojska Specjalne użytkowały 45 pojazdów tego typu, które są na wyposażeniu Jednostki Wojskowej Agat (39) i Jednostki Wojskowej Komandosów (6). Używane pojazdy zostały bezpłatnie przekazane przez Departament Obrony USA w lutym 2015 na podstawie umowy procedurą EDA zapoczątkowaną w 2014. Do Wojsk Specjalnych trafiły wiosną 2016. Co ciekawe, Jednostka Wojskowa Nil, która jako zamawiający odpowiada za serwis pojazdów (w spółce Rosomak, która ma partnerstwo z Oshkosh Defense), prowadziła postępowanie na modyfikacje tych wozów, lecz 13 czerwca br. zostało unieważnione z powodu odrzucenia wstępnej oferty.
Pojazd posadowiono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR. Do jego opracowania posłużyły wcześniejsze doświadczenia z Iraku i Afganistanu, gdzie używano pojazdów minoodpornych, głównie Cougar i MaxxPro. Te pierwsze również trafiły na wyposażenie Wojska Polskiego.
#WorkInProgress👨🔧. Odebraliśmy kilkadziesiąt egzemplarzy M-ATV i rozpoczęliśmy ich dostosowanie do polskich warunków. Pierwsze trzy opancerzone pojazdy trafią do #PKWKFOR w 🇽🇰.
———-#logistyka 🛠️🪛🔩 #WojskoPolskie 🇵🇱 @MON_GOV_PL @SztabGenWP @DowOperSZ @IWsp_SZ pic.twitter.com/1gMnoLeIdP— 1 Pomorska Brygada Logistyczna (@1BLogBydgoszcz) July 12, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.