We wtorek, 29 lipca 2025, Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej opublikował informację z uruchomienia postępowania przetargowego na dostawę fabrycznie nowego silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego do samolotu Gulfstream G550, przeznaczonego do przewozu osób VIP. To druga próba zakupu silnika, gdy postępowanie z 1 września 2024 zostało unieważnione 8 października z braku ofert.
Silnik BR700-710 / Zdjęcie: Rolls-Royce
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 1 sztuki fabrycznie nowego, pochodzącego z produkcji roku 2024 lub 2025, silnika lotniczego BR700-710C4-11 do samolotów G550.
Termin składania wniosków w przetargu minie 28 sierpnia 2025 o godz. 8.00. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena (100%). Zamawiający oczekuje zrealizowana dostawy w terminie do 30 listopada 2025.
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia przez wskazanie pochodzenia (producent i typ silnika) bez możliwości dopuszczenia do postępowania wyrobów równoważnych z powodu:
- dokumentacja techniczna samolotu G550 nie przewiduje montażu innego silnika niż wskazanego w postepowaniu;
- samolot G-550 posiada dwa niezależne silniki, które muszą spełniać identyczne parametry techniczne (zakupiony silnik ma być silnikiem zapasowym do przedmiotowego samolotu);
- zamontowanie do samolotu dyspozycyjnego G550 zamiennika silnika nie dopuszczonego przez producenta, może zagrozić życiu lub zdrowiu najważniejszych osób w państwie (VIP).
Zdjęcie: Filip Modrzejewski, 1. Baza Lotnictwa Transportowego
31 sierpnia 2016 Ministerstwo Obrony Narodowej informowało o planach zakupu pięciu samolotów klasy VIP (dwóch małych i trzech średnich) za łącznie 1,7 mld zł. 14 października wpłynęły dwie oferty na małe samoloty: Falcon 7X od Dassault Aviation i G550 od Gulfstream Aerospace Corporation. 21 października ogłoszono zwycięstwo oferty amerykańskiej. Umowę o wartości 440 566 300,80 zł podpisano 14 listopada.
6 stycznia 2017 w zakładach Gulfstreama w Savannah w stanie Georgia, zaprezentowano oba samoloty przeznaczone dla Polski. Przylot samolotów nastąpił 21 czerwca (Książę Józef Poniatowski) i 29 lipca (Generał Kazimierz Pułaski). Pierwszy lot operacyjny, do Paryża, został wykonany 20 listopada przez Pułaskiego.
Jak wspomniano, uzupełnieniem są trzy średnie samoloty B737-800: jeden B737-86X(WL) o nr taktycznym 0110 o nazwie własnej Józef Piłsudski oraz dwa B737-800NG w wersji biznesowej BBJ2-27K (Boeing Bussines Jet 2) w konfiguracji z salonem HEAD: o nr taktycznym 0111 i nazwie własnej Roman Dmowski oraz 0112 Ignacy Jan Paderewski (Szkolenia personelu technicznego samolotów rządowych B737-800).
