29 stycznia minister sił zbrojnych Francji Florence Parly podczas wizyty w zakładach produkcyjnych spółki Dassault Aviation w Argonay w departamencie Haute-Savoie podpisała umowę na zakup 12 dodatkowych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale F3-R dla wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace) w miejsce egzemplarzy odstąpionych w ostatnim czasie Grecji. Ze strony producenta dokument sygnował dyrektor generalny, Éric Trappier (Pierwszy zmodernizowany ASMP-A wystrzelony z Rafale, 2020-12-11).
Ministerstwo sił zbrojnych Francji zamówiło 12 dodatkowych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale F3-R w miejsce egzemplarzy odstąpionych w ostatnim czasie Grecji.
Samoloty zostaną dostarczone zamawiającemu, czyli Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) przy ministerstwie sił zbrojnych w ramach piątej transzy produkcyjnej w latach 2027-2030. Umowa jest wynikiem decyzji rządu francuskiego, który odsprzedał Grecji 12 samolotów Rafale w nieco starszym standardzie F3-O4T wraz z 6 fabrycznie nowymi od Dassault Aviation w standardzie F3-R. Umowę w tej sprawie sygnowano 25 stycznia 2021. Jej wartość szacowana jest na 2,8 mld EUR (12,72 mld zł) (Uzbrojenie MBDA dla greckich Rafale, 2021-01-27, Umowa na greckie Rafale, 2021-01-25).
Dzięki temu greckie wojska lotniczego (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) już w połowie bieżącego roku otrzymają pierwsze egzemplarze Rafale, które będą stopniowo modernizowane do standardu F3-R już po dostarczeniu.
Analiza
Rafale F3-R osiągnęły wstępną gotowość operacyjną 6 grudnia 2019. Jest to na razie najnowszy wariant produkcyjny tego samolotu bojowego. Do tego standardu ma zostać doprowadzonych 144 Rafale B/C używanych przez Armée de l’Air et de l’Espace (Wstępna gotowość Rafale F3-R, 2019-12-17).
Zakłady w Argonay produkują układy sterowania lotem do wszystkich samolotów Dassault Aviation od 1963 roku. / Zdjęcia: Dassault Aviation
Pakiet F3-R obejmuje m.in. zmodernizowany radar Thales RBE2 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, ulepszone systemy nawigacyjne, łącznościowe i walki elektronicznej SPECTRA (Système de Protection et d’Évitement des Conduites de Tir du Rafale), system identyfikacji swój-obcy piątej generacji (IFF Mod 5) i system antykolizyjny Auto-GCAS. Pakiet obejmował także integrację z bombami naprowadzanymi Sagem SBU-64 AASM Hammer (Armement Air-Sol Modulaire) przeznaczonymi do rażenia celów ruchomych oraz pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze MICA IR/RF (Rafale z 1-tonową bombą AASM Hammer, 2020-12-13).
Kolejnym etapem służby operacyjnej Rafale we Francji będzie pakiet modernizacyjny F4, na który umowa o wartości 2 mld EUR (9,08 mld zł) została podpisana z Dassault Aviation 14 stycznia 2019. Dzięki temu Rafale pozostaną w służbie do około 2040, gdy zacznie być wprowadzony samolot 6. generacji, opracowywany obecnie w ramach niemiecko-francusko-hiszpańskiego programu FCAS (Future Combat Air System) (Francja zamawia Rafale F4, 2019-01-14).
Rafale F4 otrzymają m.in. nowe silniki wraz z układem sterowania i diagnostyki z elementami sztucznej inteligencji, zmodyfikowaną kabinę, płatowiec i oprogramowanie, łączność, stację radiolokacyjną i zostaną wyposażone układ optoelektroniczny Thales FSO (Front-Sector Optronics), a piloci będą mieć do dyspozycji nowy celownik i wyświetlacz nahełmowy. Planowana jest integracja z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną (Nowa generacja pocisków MICA, 2018-07-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.