Przejdź do serwisu tematycznego

DARPA pracuje nad hybrydowym bezzałogowcem XRQ-73 SHEPARD

Amerykańska agencja DARPA ujawniła projekt demonstratora bezzałogowego statku latającego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-73 w ramach programu SHEPARD.

W poniedziałek, 24 czerwca 2024, amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała o projekcie demonstratora bezzałogowego statku latającego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-73 w ramach programu SHEPARD (Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration), który uruchomiono w 2021 (DARPA: Sześciu w programie bezzałogowców pionowego startu ANCILLARY).

Grafiki: DARPA

SHEPARD to jeden z kluczowym programów samolotów doświadczalnych (X-Plane) o statusie X-prime, który ma wykorzystywać szeregową hybrydową architekturę elektryczną i niektóre technologie komponentów z wcześniejszego projektu XRQ-72A w ramach programu Great Horned Owl (GHO), nad którym pracowała spółka Northrop Grumman na zlecenie  laboratorium badawcze Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) dla Wspólnotę Wywiadów (Intelligence Community, IC), zrzeszającej 16 agencji wywiadowczych USA (Aurora w kolejnym etapie programu SPRINT X-Plane agencji DARPA).

Ideą programu DARPA X-prime jest wykorzystanie nowych technologii i wyeliminowanie ryzyka związanego z integracją na poziomie systemu, aby szybko opracować nowy projekt samolotu o dużej długotrwałości lotu, który będzie można szybko wdrożyć w praktyce – powiedział Steve Komadina, kierownik programu SHEPARD. Program SHEPARD rozwinie konkretną architekturę napędu i klasę mocy jako przykład potencjalnych korzyści dla Departamentu Obrony (DARPA testuje bezzałogowy pojazd podwodny Northrop Grumman Manta Ray).

Ewolucja XRQ-72A Great Horned Owl w XRQ-73 SHEPARD

W skład zespołu DARPA wchodzi, ponownie, laboratorium AFRL, ale także biuro badawcze marynarki wojennej ONR (Office of Naval Research) (Amerykański CRANE X-Plane będzie manewrował bez sterów).

Głównymi wykonawcami programu SHEPARD ze strony przemysłu jest spółka Aeronautics Systems (wchodząca w skład Northrop Grumman) z Redondo Beach w Kalifornii, natomiast Scaled Composites (także Northrop Grumman) ma dostarczyć płatowiec. Podwykonawcami są spółki Cornerstone Research Group, Inc., Brayton Energy, LLC, PC Krause and Associates i EaglePicher Technologies, LLC.

Samolot XRQ-73 będzie bezzałogowym statkiem powietrznym Grupy 3 o masie startowej około 567 kg (1250 funtów). Pierwszy lot prototypu XRQ-73 ma nastąpić pod koniec 2024, a samolot o docelowej konfiguracji ma zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy.

Według definicji Departamentu Obrony USA, bsl Grupy 3 mają masę od 25 do 600 kg (55-1320 funtów), mogą latać na wysokościach od 1067 do 54 864 metrów (3500-180 000 stóp) z maksymalną prędkością od 185 do 463 km/h (100-250 węzłów).

Zgodnie z dokumentami budżetowymi Departamentu Obrony USA, SHEPARD był wcześniej znacznie szerszą inicjatywą agencji DARPA koncentrującą się na nowatorskich podejściach do napędu hybrydowo-elektrycznego do zastosowania na bazzałogowcach o kryptonimie AGAVE (Air-Ground Autonomous VEhicles). W 2021 przyznano na ten cel 42,77 mln USD (172,54 mln zł), w 2022 nic, a w 2023 kolejne 22 mln USD (88,75 mln zł). Zabrakło też dalszych środków na latach 2024 i 2025.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X