W środę, 16 lipca 2025, agencja zakupów obronnych FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse; występuje też pod angielskim akronimem DALO, Defence Acquisition and Logistics Organization) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Danii i duńska spółka Terma A/S poinformowały o zawarciu umowy na dostawy 32 zestawów radarów obserwacji nawodnej SCANTER do stacjonarnych posterunków obserwacyjnych.
Nowe radiolokatory zastąpią obecnie wykorzystywane urządzenia, a ich wymiana będzie przeprowadzana stopniowo i w sposób ciągły w latach 2025-2026.
Celem modernizacji stacjonarnych posterunków obserwacyjnych jest wzmocnienie egzekwowania suwerenności Danii, usprawnienie monitorowania i zwiększenie bezpieczeństwa, w tym w odniesieniu do bezpieczeństwa żeglugi i zagrożeń dla infrastruktury krytycznej, a także ochrona środowiska morskiego.
Modernizacja jest także związana ze wsparciem służby kontroli ruchu (Vessel Traffic Service, VTS), która nadzoruje żeglugę morską w cieśninach Wielki Bełt, Pas Øresund i Fehmarn itd., aby uniknać kolizji jednostek pływających.
Obecny posterunek radiolokacyjny na Bornholmie
Cieszę się, że w ciągu najbliższych kilku lat w Danii zastąpimy nasze istniejące radary przybrzeżne nowoczesnymi i wydajniejszymi czujnikami. Choć może się to wydawać małym krokiem, dla bezpieczeństwa Danii kluczowe jest, abyśmy mieli kontrolę nad tym, co dzieje się na naszych wodach. Nowe radary przybrzeżne będą aktywnie przyczyniać się do wzmocnienia egzekwowania suwerenności, stworzenia lepszego monitorowania i zwiększenia bezpieczeństwa na wodach duńskich. Dotyczy to zarówno zagrożeń dla naszej krytycznej infrastruktury, jak i bezpieczeństwa żeglugi. Inicjatywa ta wzmocni także naszą siłę bojową – powiedział minister obrony Danii Troels Lund Poulsen.
Oprócz samych radarów SCANTER, umowa przewiduje również sprzęt do integracji i fuzji danych radarowych wspomagany algorytmami uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) dla użytkowników operacyjnych, części zamienne i dokumentację techniczną, a także szkolenia, w tym kursy dla personelu technicznego, który będzie odpowiedzialny za bieżące utrzymanie.
Zastąpienie radarów do zadania monitorowania żeglugi nowymi radarami zapewni lepsze i zoptymalizowane rozwiązanie zadania. Jednocześnie radary zostaną zintegrowane w ujednolicony system i będą obsługiwane przez sztuczną inteligencję, dzięki czemu można dostarczać odpowiednie informacje przetwarzane w danych w celu wsparcia zadania monitorowania morza. Zakup nowych radarów i integracja danych w ujednolicony system stanowi zatem znaczący krok naprzód technologicznego, podobnie jak zapewni możliwość wykorzystania danych w operacjach wielodomenowych. Jesteśmy zatem bardzo zadowoleni z zakupu – powiedział pułkownik Klaus Qvist, szef dywizji powietrznej w FMI.
Zakup 32 radarów został ujęty w Porozumieniu o duńskiej obronie i bezpieczeństwie na lata 2024-2033, czyli planie modernizacji technicznej tamtejszych sił zbrojnych. Zakup odbywa się ze środków budżetu na sprzęt Sił Zbrojnych oraz z nowego Funduszu Akceleracyjnego (Accelerationsfond). Zakup obejmuje również dwa radary przybrzeżne przeznaczone do instalacji na Grenlandii, które jest objęta Porozumieniem w sprawie pakietu dotyczącego zdolności połowowej Arktyki z 11 lutego 2021 oraz Częściowym Porozumieniem nr 1 w sprawie Arktyki i północnego Atlantyku z 27 stycznia 2025.
Ta umowa odzwierciedla trwałe zaangażowanie Termy we wspieranie suwerenności i bezpieczeństwa Danii. Jako duńska firma z wieloletnim globalnym doświadczeniem w dziedzinie zaawansowanego nadzoru wybrzeża, z dumą dostarczamy rozwiązania, które wzmacniają odporność kraju i chronią nasze obszary morskie. Ta umowa to kolejny kamień milowy w bliskiej współpracy Termy z duńską obronnością i przyczynia się do zdolności kraju do stawiania czoła przyszłym wyzwaniom z pewnością siebie – dodał Henriette Hallberg Thygesen, prezes Terma A/S.
Półprzewodnikowe radary Terma SCANTER działają głównie w paśmie X (9-9,5 GHz) i znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak nadzór morski, lotniczy, portowy oraz ochrona infrastruktury krytycznej. Rodzina radarów obejmuje modele SCANTER 1000, 2000 (wariant 2001FD jest używany w Zautomatyzowanym Systemie Radarowym Nadzoru Polskich Obszarów Morskich Straży Granicznej), 4000, 5000 i 6000. Jak podkreśla producent, jego systemy radarowe dostarczone w liczbie 3000 egzemplarzy chronią granice, porty, lotniska, wybrzeża i farmy wiatrowe na całym świecie, w tym ponad 85% wszystkich głównych lotnisk i 65% wszystkich systemów nadzoru wybrzeża na całym świecie.
Czytaj także: