28 lutego Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) opublikował zaproszenie do składania ofert w programie Schwere Transporthubschrauber (STH). Ma on wyłonić następcę 80 ciężkich śmigłowców transportowych CH-53GA/GE/GS Stallion, użytkowanych przez niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe).

BAAINBw poszukuje dostawcy 44-60 nowych ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpią 80 CH-53GA/GE/GS Stallion. Śmigłowce są w użyciu od lat 1971, gdy pierwsze egzemplarze trafiły do specjalnej jednostki doświadczalnej Erprobungsstelle 61 w Manching. Łącznie zakupiono 110 wiropłatów, które później przeszły szereg modyfikacji i modernizacji / Zdjęcie: Bundeswehra

BAAINBw poszukuje dostawcy 44-60 nowych ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpią 80 CH-53GA/GE/GS Stallion. Śmigłowce są w użyciu od lat 1971, gdy pierwsze egzemplarze trafiły do specjalnej jednostki doświadczalnej Erprobungsstelle 61 w Manching. Łącznie zakupiono 110 wiropłatów, które później przeszły szereg modyfikacji i modernizacji / Zdjęcie: Bundeswehra

Pierwotny rozpoczęcie procedury było oczekiwane w maju, a następnie w grudniu 2018. Zgodnie z informacją, BAAINBw wyznaczyło 27 maja jako termin składania ofert o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, natomiast do 24 czerwca 2019 wybranym oferentom zostaną przesłane szczegółowe wymagania techniczne. Przewiduje się, że podpisanie umowy nastąpi do 2021, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2031.

Wśród opublikowanych wstępnych wymogów wymieniono konieczność udokumentowania doświadczenia oferenta w zakresie projektowania i produkcji śmigłowców transportowych o maksymalnej masie startowej ponad 20 t. Ponadto, oferent musi mieć zdolności produkcyjne umożliwiające dostawę od 44 do 60 wiropłatów w planowanym okresie dostaw. Śmigłowce będą musiały pozytywnie przejść próby odbiorcze, aby uzyskać certyfikację Bundeswehry do wykonywania operacji lotniczych wg normy ZDv A-1525.

Zamawiający przewiduje, że czas trwania programu STH, począwszy od podpisania umowy wraz z okresem eksploatacji, wyniesie 504 miesiące, czyli 42 lata. Szacowany budżet na ten zakup to 5,6 mld EUR (24,16 mld zł). Umowa obejmie także wsparcie techniczne oraz szkolenie pilotów i personel obsługi technicznej. Nowe wiropłaty trafią do 64. Skrzydła Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64), które operuje flotą 80 CH-53GA/GE/GS Stallion w bazach lotniczych Holzdorf w Saksoniai-Anhalt oraz Laupheim w Badenii-Wirtembergii.

Analiza
Program formalnie rozpoczęto 14 grudnia 2017, decyzją inspektora generalnego Bundeswehry gen. Volkera Wiekera. Podstawowe wymogi BAAINBw są w stanie spełnić trzy typy śmigłowców, z których dwa brane są pod uwagę od stycznia 2016. Są to Lockheed Martin z modelem Sikorsky CH-53K King Stallion i Boeing z CH-47F Chinook. Za faworyta uchodzi ten pierwszy z uwagi na pokrewieństwo konstrukcji z zastępowanym modelem. Pod wymogi techniczne spełnia także rosyjski Mi-26T, którego zmodernizowany wariant T2 jest produkowany od maja 2015. Jednak jego wybór wydaje się mało prawdopodobny z przyczyn politycznych (USMC odbiera pierwszego CH-53K, 2018-05-17).


Co ciekawe, w listopadzie 2018 szef sztabu wojsk lotniczych Francji (Armée de l’Air) generał Philippe Lavigne poinformował o konieczności zakupu ciężkich śmigłowców i sugerował możliwość przeprowadzenia wspólnego programu razem z Niemcami. Jednak w świetle kontynuacji planów BAAINBw wydaje się to mało prawdopodobne, gdyż Francja optowałaby raczej za konstrukcją europejską, która musiałaby zostać opracowana od podstaw (Ciężki śmigłowiec z Europy?, 2018-11-09).