W czwartek, 6 marca 2025, niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że 26 lutego br. spółka-córka Rheinmetall Landsysteme dokonała prezentacji dowódcom pododdziałów inżynieryjnych polskich Wojsk Lądowych ciężkiego pojazdu inżynieryjnego Pionierpanzer 3 Kodiak.
Demonstracja zdolności pojazdu miała miejsce podczas kursu szkoleniowo-metodycznego Szefa Zarządu Inżynierii Wojskowej na terenie jednostki wojskowej w Ostrowie Krzyckim w województwie kujawsko-pomorskim (Sekretarz stanu MF RFN z wizytą u wiceministra obrony narodowej Pawła Bejdy, Spotkanie wiceministra aktywów państwowych Marcina Kulaska z Rheinmetall Polska).
W pierwszej części prezentacji ciężko opancerzony Pionierpanzer 3 Kodiak zademonstrował swoją wysoką mobilność, przyspieszenie i prędkość w terenie. Następnie udowodnił swoją skuteczność w typowych zadaniach korpusu inżynieryjnego, które obejmują wspieranie sił sojuszniczych i hamowanie ruchów wroga. W tym celu wykorzystał ramię koparki oraz lemiesz. Zalety tej koncepcji były widoczne również w innych częściach pokazu. Kodiak najpierw wykopał rów przeciwpancerny, a następnie naprawił uszkodzony wał przeciwpowodziowy. Najważniejszym punktem pokazu było pokonanie wcześniej wykopanego rowu przeciwpancernego.
Podstawowym wyposażeniem roboczym Pionierpanzer 3 Kodiak jest koparka do robót ziemnych z trzyczęściowym ramieniem, umieszczona centralnie z przodu pojazdu. Łyżkę koparki można zastąpić innym narzędziem, np. chwytakiem do podnoszenia i przenoszenia ładunków na paletach. Pojazd wyposażono także w lemiesz o regulowanym kącie cięcia i pochylenia. Można go zastąpić trałem przeciwminowym. Kodiak został też wyposażony w system wyciągarek z dwoma bębnami, które mogą pracować niezależnie od siebie. Zastosowane w nich liny są na tyle lekkie, że mogą być wymienione przez jednego żołnierza.
Załoga pojazdu składa się z trzech żołnierzy. Ich pracę wspiera system kamer do obserwacji otoczenia i pola roboczego. Pojazdy wyposażono w agregat prądotwórczy, który pozwala na pracę koparki bez włączonego silnika, a wyposażeniem do samoobrony są wyrzutnie 76-mm granatów dymnych i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Rheinmetall Natter z 7,62-mm lub 12,7-mm karabinem maszynowym albo 40-mm granatnikiem automatycznym.
Pojazd został opracowany na początku lat 2000. i bazuje na podwoziu czołgu Leopard 2. Pierwszym odbiorcą była Szwajcaria (opracowany we współpracy z RUAG Defence), gdzie wszedł do służby w 2008 w liczbie 12 egzemplarzy. Później trafił na wyposażenie wojsk lądowych Szwecji (6 egz.), Królestwa Niderlandów (10 egz.), Singapuru (14 egz.), a w końcu także Niemiec (44 egz.).
Obecnie, Rheinmetall AG oferuje pojazd nowej generacji, czyli Keiler NG, który zadebiutował na targach Eurosatory 2024 i bazuje na podwoziu Kodiaka. Oferuje on modułową konstrukcję osprzętu, która pozwala na szybkie przekształcenie go w czołg saperski Minenräumpanzer (MiRPz) jako następcę pojazdu Keiler na podwoziu czołgu Leopard 1.
Kurs szkoleniowo-metodyczny Szefa Zarządu Inżynierii Wojskowej
Szef Zarządu Inżynierii Wojskowej – Zastępca Inspektora Rodzajów Wojsk Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. dyw. Marek Wawrzyniak przeprowadził w dniach 25-27 lutego br. w 2. Pułku Inżynieryjnym kurs szkoleniowo-metodyczny z kierowniczą kadrą wojsk inżynieryjnych.
W kursie uczestniczyli dowódcy pułków saperów i pułków inżynieryjnych, szefowie wojsk inżynieryjnych dywizji i brygad, szefowie inżynierii morskiej flotylli oraz dowódcy batalionów wojsk inżynieryjnych. Obecni byli również przedstawicieli Akademii Wojskowych (ASzWoj, WAT, AWL), Inspektoratu Wsparcia SZ, Agencji Uzbrojenia oraz ZJW Eurokorpusu N-E.
Podczas kursu przedstawiono ujednolicenie i ukierunkowanie szkolenia w Wojskach Inżynieryjnych, zaproponowano najlepsze formy organizacji i metod doskonalenia i szkolenia wojsk. Przedstawione zostały również wnioski z przebiegu konfliktu na Ukrainie oraz wnioski z przebiegu akcji kryzysowej na południu naszego kraju w ramach operacji Feniks, w której to Wojska Inżynieryjne odegrały kluczową rolę oraz realizacja zadań w ramach Tarczy Wschód.
Jednym z elementów kursu był pokaz sprzętu inżynieryjnego na którym możliwość zaprezentowania siebie i swoich produktów miały zagraniczne firmy produkujące sprzęt inżynieryjny (w tym omawianą Rheinmetall AG – przyp. red.). Pokaz sprzętu cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczestników oraz tym jakie korzyści mógłby wnieść w procesie modernizacji.
Kurs zakończono wskazaniem priorytetów i głównych kierunków działania Wojsk Inżynieryjnych w czasie urządzania i utrzymania przepraw mostowych i pontonowych.
Zdjęcia (2. Pułk Inżynieryjny):
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1897641967737045311