Przejdź do serwisu tematycznego

Chiny: Y-20B z rodzimymi silnikami w służbie

W chińskich mediach pojawiło się nagranie wideo ukazujące zmodernizowany ciężki samolot transportowy Xi’an Y-20B Kunpeng, w którym rosyjskie silniki Sołowiew D-30KP-2 zastąpiono chińskimi WS-20 – sugeruje ono, że wariant ten wszedł do służby.

6 kwietnia br. siódmy kanał chińskiej telewizji państwowej (CCTV 7) zaprezentował nagranie wideo, prezentujące załadunek, start a następnie zrzut ze spadochronem ładunków z ładowni zmodernizowanego ciężkiego samolotu transportowego Xi’an Y-20B Kunpeng, w którym rosyjskie silniki Sołowiew D-30KP-2 zastąpiono chińskimi Shenyang WS-20 – sugeruje ono, że wariant ten wszedł do służby operacyjnej w Siłach Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).

Prototyp Y-20A oblatano 20 stycznia 2013, a PLAAF wprowadziły do służby w 2016 wariant Y-20A, napędzany rosyjskimi silnikami turbowentylatorowymi o ciągu 117,68 kN (12,5 tony). 21 listopada 2020 oblatano wariant Y-20B, wyposażony w nowe, rodzime silniki turboodrzutowe WS-20 (WS-188) o ciągu szacowanym na 140-160 kN każdy (13-16 ton). Według stanu na początek 2023 (z raportu World Air Forces) w PLAAF służyło 32 seryjnych egzemplarzy Y-20A w składzie 4. i 13. Dywizji Transportowej (z łącznie 58 zbudowanych).

Spółka Xi’an Aircraft Industrial Corporation, wchodząca w skład państwowej Aviation Industry Corporation of China (AVIC) opracowała, jeszcze na bazie Y-20A, również samolot tankowania powietrznego YY-20 (wcześniej oznaczony jako Y-20U), który ujawniono publicznie 1 sierpnia 2022 jako następcę trzech Ił-78 i dziesięciu HY-6U (przebudowanych bombowców strategicznych Xi’an H-6). Trwają też prace wariantem dowodzenia i wczesnego ostrzegania, oznaczonym roboczo Y-20 AEW, a docelowo prawdopodobnie KJ-3000 (zgodnie z chińską nomenklaturą wojskową). Producent prezentował również model cywilnego wariantu Y-20F-100, już z silnikami WS-20.

Zdjęcia: 军I 名, Weibo

WS-20 wywodzi się z silników rodziny WS-10: opracowano początkowo WS-10A, następnie wariant WS-10B o większym ciągu, który miał być pozbawiony chorób wieku dziecięcego, później wariant WS-10B-3 ze sterowanym wektorem ciągu (TVC, thrust vector control), WS-10C o lepszych parametrach termicznych i WS-10G o jeszcze większym ciągu (152-155 kN) jako docelowy silnik samolotów 5. generacji Chengdu J-20 (WS-10C jest obecnie rozważany jako silnik przejściowy dla tych samolotów).

Pierwsze testy w tunelu aerodynamicznym modeli silnika WS-20 przeprowadzono 21 września 2010, natomiast testy prototypów rozpoczęto w 2013, a za platformę testową służył doświadczalny samolot transportowy Ił-76. Prace rozwojowe nad nowym napędem były kontynuowane do 2021.

Ił-76 z prototypem silnika WS-20 / Zdjęcie: Dingsheng Junshi

Y-20 został opracowany jako następca Ił-76, których w służbie PLAAF pozostaje jeszcze 26 egzemplarzy. Chiński samolot charakteryzuje się większym deklarowanym maksymalnym udźwigiem rzędu 55-66 ton, w porównaniu do 42-48 t rosyjskiego odpowiednika (w wersji Ił-76M/MD, także z silnikami D-30KP-2). Prace nad Y-20 rozpoczęto, gdy Rosja nie zgodziła się sprzedać zmodernizowanych Ił-76MD-90 z silnikami Awiadwigatiel PS-90A-76 o ciągu 142 kN każdy oraz o udźwigu do 60 ton. Dla porównania: amerykański odpowiednik Ił-76 i Y-20, czyli Boeing C-17A Globemaster III dysponuje maksymalnym udźwigiem wynoszącym 77,5 tony.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X