W piątek, 27 grudnia 2024, w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua państwowego koncernu CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju ochrzczono pierwszy uniwersalny śmigłowcowiec desantowy (LHD, Landing Helicopter Deck) typu 076 (w kodzie NATO Yulan), który otrzyma nazwę CNS Sichuan oraz numer burtowy 51. Wejście do służby ma nastąpić w 2027.
Choć brakuje informacji, ile takich okrętów ma zostać zbudowanych dla Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, to w krótkim komunikacie prasowym zamieszczonym w serwisie China Military Online (oficjalna strona sił zbrojnych) pada sformułowanie o pierwszym śmigłowcowcu tego typu, a więc jak ma się rozumieć nie ostatnim (Broń laserowa na chińskim wielozadaniowym okręcie desantowym).
Wodowanie kadłuba jeszcze nie nastąpiło, ale zapewne będzie miało miejsce wkrótce. Pierwsze informacje o budowie nowego typu okrętu pojawiły się w listopadzie 2023. Wodowanie w nieco ponad rok po tym pokazuje zatrważające tempo budowy okrętów wojennych w chińskich stoczniach.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, kadłub okrętu ma 252,3 m długości i 45 m szerokości, podczas gdy płaski pokład lotniczy ma 260 m długości i 52 m szerokości. Wyporność standardowa ma wynosić ponad 40 000 t, a pełna jest szacowana na ok. 50 000 t. Dla porównania wprowadzane do służby śmigłowcowce typu 075 (w kodzie NATO Yushen) – trzy z czterech zbudowano – mają po 237 m długości, 43 m szerokości i 36-40 tys. t wyporności pełnej. Z kolei najnowsze amerykańskie okręty desantowe typu America mają 257 m długości, 32 m szerokości i 45 693 t wyporności pełnej (dwa w służbie, dwa w budowie, jeden zamówiony i sześć planowanych z łącznie 11).
Napęd najnowszego okrętu mają stanowić dwie turbiny gazowe o mocy 21 MW każda oraz sześć generatorów wysokoprężnych o mocy 6 MW każdy, co generuje łącznie moc 78 MW (105 000 KM) przenoszoną na silniki elektryczne tworząc tzw. zintegrowany napęd elektryczny IEP (Integrated Electric Propulsion). Taki układ wynika również z faktu, że okręt dysponuje pojedynczą katapultą elektromagnetyczną, podobnie jak najnowszy superlotniskowiec CNS Fujian (CV-18) – który ma ich trzy.
Pod pokładem znajduje się hangar lotniczy, z którego statki powietrzne będą wynoszone na pokład za pomocą dwóch wind, a na rufie znajduje się mniejsza winda rufowa na transport amunicji. Okręt będzie prawdopodobnie nosicielem bezzałogowych statków latających, takich jak nowo rozwijane bojowe Guizhou WZ-7 Soaring Dragon, Hongdu Gongji-11 (GJ-11) czy Feilong 2 (Flying Dragon-2) oraz rzecz jasna śmigłowców różnego typu i klasy wielkości. W hangarze znajdzie się także miejsce dla dwóch poduszkowców desantowych typu 726 Yuyi.
Cechą charakterystyczną są także dwie wyspy tworzące nadbudówkę (podobne rozwiązanie jak w przypadku np. brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth czy propozycji spółki HD Hyundai Heavy Industries zaprezentowała nową propozycję na południowokoreański lotniskowiec CVX).
一切为了攻击!😃 pic.twitter.com/ToEeSJPc0y
— DS北风(风哥) (@WenJian0922) December 27, 2024
祝贺大四川喜提076😃 pic.twitter.com/jP0BifBKd0
— DS北风(风哥) (@WenJian0922) December 27, 2024
China Type 076 LHD Launch Footage on spot • PLA Navy pic.twitter.com/bLL9HrZOE1
— David Wang (@Nickatgreat1220) December 27, 2024
Images.https://t.co/uIjqQOknKe
— Alex Luck (@AlexLuck9) December 27, 2024