Jak poinformował w piątek, 24 maja 2024, portal branżowy InfoDefensa, dowódca chilijskich wojsk lotniczych (Fuerza Aérea de Chile, FACh) gen. Hugo Rodriguez poinformował Komisję Obrony Izby Deputowanych Kongresu Narodowego o pilnej potrzebie zakupu dwóch dodatkowych śmigłowców wielozadaniowych MH-60M (lokalnie oznaczony S-70i Black Hawk International).
Jeden z sześciu chilijskich MH-60M / Zdjęcie: FACh
Tego samego dnia parlamentarzyści z rzeczonej komisji wraz z minister obrony Mayą Fernandez przybyli do całorocznej bazy polarnej Base Eduardo Frei Montalva położonej na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych w rejonie Antarktydy, gdzie miałby stacjonować jeden z wiropłatów. Drugi miałby trafić na Wyspę Wielkanocną (Modernizacja chilijskich F-16 na start).
Dlatego potrzebne są także środki finansowe, nie tylko na pozyskanie montowanych w PZL Mielec (należącej do Lockheed Martin) śmigłowców, ale także modernizacji infrastruktury technicznej. Oszacowano je na 140 mln USD. Władze w Santiago mają ambicje zwiększenia swojej obecności na południu, zwłaszcza, że swoje zainteresowanie militarne najzimniejszym kontynentem zwiększa sąsiednia Argentyna, zakupując samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion czy planując zakup samolotu transportowego Basler BT-67.
Warto zauważyć, że 17 kwietnia br. próby morskie zakończył nowy chilijski lodołamacz AGB-46 Almirante Viel, który zastąpi wycofany w 2019 o tej samej nazwie AP-46 Almirante Viel. Nowy statek zabierze na pokład dwa śmigłowce Airbus AS332L.
Un gran logro para Chile. Nuestro Rompehielo Viel, construido íntegramente por ASMAR, será clave en nuestra vocación de país Antártico. Felicitaciones @Armada_Chile! https://t.co/MaKz9t9iOn
— Gabriel Boric Font (@GabrielBoric) April 19, 2024
Jednocześnie, od 17 kwietnia 2023 nadal trwa procedura mająca wyłonić dostawcę 14 kolejnych śmigłowców wielozadaniowych, które zastąpią w wojskach lotniczych wiropłaty Bell UH-1H Iroquois. Miałyby trafić do 9. Grupy Lotniczej (Grupo de Aviación Nº9), w ramach II Brygady Lotniczej (II Brigada Aérea). Nie można zatem wykluczyć, że RFI zostało wysłane do Lockheed Martin w celu kontynuacji pozyskiwania Black Hawków produkowanych w Polsce.
Przypomnijmy, że od sierpnia do października 2018 Chile odebrało 6 śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International, zamówionych 7 grudnia 2016 i wyprodukowanych w zakładach spółki PZL Mielec. Otrzymały one lokalne oznaczenie MH-60M Black Hawk i służą razem z UH-1N w bazie lotniczej Pudahuel w Santiago. Ich uzupełnieniem jest 15 Bell 412, wprowadzonych do służby w 2009.
Również 24 maja br., Stany Zjednoczone wydały zgodę na sprzedaż 12 UH-60M dla Brazylii (Mniej Black Hawków dla Brazylii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.