25 sierpnia br. amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o integracji i testach bombowca strategicznego B-2A Spirit z pociskami manewrującymi o wydłużonym zasięgu Lockheed Martin AGM-158B JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Jest to element modernizacji floty 18 samolotów tego typu, znajdujących się na wyposażeniu amerykańskich sił odstraszania nuklearnego, podległych Dowództwu Lotnictwa Strategicznego (Air Force Global Strike Command, AFGSC) (B-2A Spirit uszkodzony w trakcie awaryjnego lądowania).
Amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o integracji i testach bombowca strategicznego B-2A Spirit z pociskami manewrującymi AGM-158B JASSM-ER / Zdjęcie: Northrop Grumman
Co ciekawe, test odpalenia pocisku AGM-158B JASSM-ER z B-2A Spirit, przeprowadzony wspólnie z wojskami lotniczymi (US Air Force, USAF) miał miejsce w grudniu 2021, ale dopiero teraz ujawniono ten fakt. Tym samym latające skrzydło stało się ostatnim typem bombowca amerykańskiego, na którego uzbrojenie trafił poddźwiękowy pocisk manewrujący o zasięgu co najmniej 926 km, uzbrojony w głowicę bojową o masie 450 kg.
Poza tym B-2A przechodzą proces modyfikacji IFC P6.4 wyposażenia pokładowego w zakresie nowych integracji urządzeń łączności kryptograficznej i systemu celowniczego wspomaganego radarem RATS (Radar Aided Targeting System), który pozwoli na użycie najnowszych kierowanych bomb nuklearnych B61-12 bez wsparcia nawigacji satelitarnej GPS, zwłaszcza na obszarach gdzie sygnał jest zagłuszany (Ostatnie próby F-35 z bombami nuklearnymi B61-12).
Niezrównane możliwości B-2A sprawiają, że jest to jedyny bombowiec dalekiego zasięgu, który obecnie znajduje się w amerykańskim arsenale – powiedział Shaugnessy Reynolds, wiceprezes i kierownik programu B-2 w Northrop Grumman. Zobowiązani do dalszej modernizacji B-2A, wykorzystujemy innowacje naszej spółki w inżynierii cyfrowej i jej dziesięciolecia wiodącej pozycji w projektowaniu i utrzymywaniu platform o zredukowanym przekroju radarowym, aby utrzymać gotowość operacyjną B-2A (można polemizować co do stwierdzenia o jedynym bombowcu dalekiego zasięgu – przyp. red.).
Modernizacja wyposażenia kryptograficznego dodatkowo poprawia bezpieczeństwo w zakresie łączności dla różnych transmisji o wysokiej częstotliwości. B-2A może teraz bezpiecznie wykorzystywać zaawansowane urządzenia komunikacyjne. Na początku tego roku Northrop Grumman przeprowadził udany test w locie z nowym wyposażeniem łączności w Oklahoma City Weapons System Support Center, w stanie Oklahoma.
B-2A Spirit mają pozostać w służbie jeszcze przez dekadę, do 2032, zgodnie z planami Bomber Vector z 2018. Wraz z B-1B Lancer (do 2036) zostaną całkowicie zastąpione przez samoloty nowej generacji B-21A Raider, których sześć prototypów jest obecnie w budowie. W służbie równolegle z B-21A pozostaną zmodernizowane B-52H/J Startofortress, które będą latać nawet do lat 2050. (Sześć prototypów B-21A Raider w budowie).
Pociski z rodziny JASSM jak dotąd dwukrotnie wykorzystano bojowo. W kwietniu 2018 amerykańskie bombowce B-1B Lancer wystrzeliły 18 z nich na cele w Syrii, a 27 października 2019 nieujawniona liczba pocisków została wykorzystana do zniszczenia siedziby przywódcy Państwa Islamskiego Abu Bakr al-Baghdadiego w tym kraju, w rejonie granicy z Turcją.
Użytkownikami pocisków o wydłużonym zasięgu JASSM-ER są przede wszystkim USAF i US Navy, ale 70 pocisków tego typu (wraz z 40 AGM-158 JASSM o zasięgu 340 km) zostało zakupionych przez Polskę. Kolejnymi użytkownikami będą Australia, Finlandia i Niemcy (Niemcy chcą kupić 35 F-35A Lightning II, Australia przyspiesza zakup pocisków manewrujących, HX: Zwycięstwo F-35A Block 4 w Finlandii, Produkcja JASSM-ER dla Polski?).
Warto dodać na koniec ciekawostkę w kontekście spółki Northtrop Grumman i pocisków rodziny JASSM. W latach 1986-1991 ówczesna spółka Northrop Corp. opracowała wspólny pocisk manewrujący AGM-137 TSSAM (Tri-Service Standoff Attack Missile) dla USAF, US Navy i US Army, który miał być odpalany z samolotów B-52H, F-16C/D, B-1B, B-2A, A-6E i F/A-18C/D oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych M270 MLRS. W 1993 US Army wycofała się z programu, który wkrótce został anulowany przez pozostałych uczestników. Niemniej USAF wykorzystały uzyskane w nim doświadczenia w pracach nad późniejszym AGM-158 JASSM wspólnie z Lockheed Martin i McDonnell Douglas od 1995.