W piątek, 22 listopada 2024, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 129 190 000 USD (537,825 mln zł) z Boeingiem na kontynuację programu modernizacji 98 japońskich samolotów przewagi powietrznej F-15J/DJ Kai do standardu F-15JSI (Japanese Super Interceptor).
W ramach umowy japońskie powietrzne siły samoobrony (Kōkū Jieitai) włączą do programu propozycje zmian technicznych. Prace będą wykonywane w St. Louis, Missouri, bazie lotniczej Eglin na Florydzie, El Segundo w Kalifornii i Hunt Valley w stanie Maryland i oczekuje się, że zostaną ukończone do 31 stycznia 2030. Kontrakt ten jest realizowany w programie sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Japonii, a z funduszy FMS w roku fiskalnym 2024 pochodzi kwota 44 473 800 USD (185,147 mln zł), która została uruchomiona w momencie zawarcia umowy.
Japonia dysponuje 200 F-15J/DJ Kai (155 F-15J i 45 F-15DJ), ale zdecydowano o modernizacji połowy z nich. Modernizacja była planowana od co najmniej 2018, a 29 października 2019 Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż pakietu modernizacyjnego o nazwie Japanese Super Interceptor za maksymalnie 4,5 mld USD. Następnie, umowa w trybie bezpośredniej sprzedaży komercyjnej (DCS, Direct Commercial Sale) w tej sprawie z Boeingiem została ogłoszona 28 lipca 2020.
Głównym wykonawcą w programie jest japońska spółka Mitsubishi Heavy Industries (MHI), a partnerem Sojitz Corporation. W ramach umowy Boeing miał dostarczyć MHI szczegółowe plany, sprzęt naziemny i publikacje techniczne dotyczące modernizacji pierwszych dwóch samolotów F-15J do konfiguracji JSI. Z kolei MHI miałą opracować szczegółowy plan prac oraz przygotuje zaplecze i siłę roboczą do ich rozpoczęcia od 2022. Dostawy zmodernizowanych samolotów miały rozpocząć się w kwietniu 2023. Brak jednak publicznych aktualizacji tego harmonogramu, a nowa umowa dotycząca wprowadzenia propozycji zmian technicznych może oznaczać opóźnienie.
Pakiet Japanese Super Interceptor obejmuje zabudowę stacji radiolokacyjnych APG-82(V)1 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), komputerów misji ADCP II oraz zestawów systemu walki radioelektronicznej ALQ-239 DEWS. Umowa obejmuje także dostawy zestawów planowania misji JMPS z oprogramowaniem, szkoleniem i wsparciem, moduły kryptograficzne SAASM i szyfrowane radiostacje ARC-210 RT-1990A(C).
Na potrzeby modernizowanych samolotów, 4 lipca br. Ministerstwo Obrony Japonii zamówiło 50 lotniczych pocisków manewrujących Lockheed Martin AGM-158B/B-2 JASSM-ER (pakiet wyceniono wcześniej na maksymalnie 104 mln USD; wówczas 430,51 mln zł). W budżecie obronnym na rok fiskalny 2024 na zakup pocisków zatwierdzono środki w wysokości 5,1 mld JPY (wówczas 140 mln zł), a na ich integrację z F-15JSI kolejne 13,3 mld JPY (wówczas 360 mln zł).
Co ciekawe, pierwotnie zakładano, że F-15JSI miały też przenosić pociski przeciwokrętowe AGM-158C LRASM, ale 5 sierpnia 2021 zrezygnowano z ich zakupu. Niemniej sugerowano, że zmodernizowany F-15J miałby przenosić do 16 pocisków klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.
W programie JSI mają zostać wykorzystane doświadczenia Boeinga w trwającej modernizacji saudyjskich F-15S Strike Eagle do standardu F-15SR, jak i budowy najnowszych F-15EX Eagle II (Zgoda na modernizację koreańskich F-15K Slam Eagle, Umowa na nowe F-15IA Eagle dla Izraela).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.