We wtorek, 22 października 2024, chiński start-up Air White Whale (Beijing) Technology Co., Ltd. zaprezentował prototyp dwusilnikowego, bezzałogowego samolotu transportowego W5000, który jest największą tego typu konstrukcją w Chińskiej Republice Ludowej (UR6000 – bezzałogowy zmiennowirnikowiec z Chin ujrzał światło dzienne).
Zdjęcia i grafika: Air White Whale (Beijing) Technology Co., Ltd.
Samolot został wytoczony z zakładów spółki w Changzhou w prowincji Jiangsu, 18 października. Budowę prototypu poprzedziło opracowanie demonstratora technologii, który został oblatany w kwietniu 2023. Samolot otrzymał w pełni kompozytowy kadłub, co ma obniżyć koszty eksploatacji o 20%.
W konfiguracji prototypu, samolot charakteryzuje się maksymalną masą startową 10,8 t, przy udźwigu do 5 t. Ładownia ma pojemność użyteczną ponad 65 m3 i ma obsługiwać standardowe palety transportowe. Samolot ma 22,9 m długości i 22,7 m rozpiętości skrzydeł. Dwa silniki turbośmigłowe AEP100 krajowej produkcji mają zapewnić prędkość przelotową 526 km/h, pułap praktyczny do 6000 m oraz zasięg lotu do 2600 km (do przebazowania). Przy ładunku o masie 4,2 t zasięg lotu ma zostać skrócony do 1000 km.
On October 18, the first unit of the domestically developed large #unmannedcargoaircraft, Air White Whale W5000, rolled off the assembly line in #Changzhou. This aircraft features a maximum takeoff weight of 10.8 tons, a payload capacity of 5 tons, and a flight range of 2,600 km. pic.twitter.com/G6ukyW92pT
— Charming Changzhou (@iChangzhou) October 22, 2024
Według konstruktorów, koszt tonokilometra ma być mniejszy o 30% w porównaniu z załogowymi samolotami transportowymi podobnej wielkości. Oczekuje się, że operatorzy naziemnej stacji kontroli będą mogli monitorować jednocześnie loty od 6 do 7 samolotów, które będą wykonywane w pełni autonomicznie.
Spółka poinformowała, że złożyła wniosek do Cywilnej Administracji Lotnictwa Chin (Civil Aviation Administration of China, CAAC) o certyfikat zdatności do lotu, który został pozytywnie rozpatrzony, tak aby dostawy seryjnych samolotów do użytkowników były możliwe już od 2026. Choć nie ujawniono pierwszych klientów, to podczas wtorkowej prezentacji byli obecni przedstawiciele spółki logistycznej JD.com oraz linii towarowych China Eastern Airlines Logistics.
Prototyp W5000 ma zostać zaprezentowany publicznie na 15. targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które zaplanowano na 12-17 listopada br.
Start-up Air White Whale (Beijing) Technology Co., Ltd. został założony w 2021 przez byłych dyrektorów spółek Comac, Airbus China, GE Aviation, Xiaomi i innych znanych spółek lotniczych i innych branży przemysłowych.
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.