11 września belgijski rząd federalny zatwierdził plan zakupu 322 wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Oshkosh JLTV  (Joint Light Tactical Vehicle) w wersjach szturmowej i łącznościowej (Commando en Liaison Voertuigen, CLV). Po raz pierwszy publiczne zainteresowanie zakupem amerykańskich pojazdów opancerzonych nowej generacji, Belgia wyraziła w marcu 2018, gdy rozpatrywano wówczas wspólny zakup z Wielką Brytanią i Litwą (Wspólny zakup L-ATV , 2018-03-19).

Belgia będzie kolejnym europejskim państwem, które zdecydowało się na zakup JLTV, po Słowenii, Litwie i Czarnogórze, które już zamówiły swoje pojazdy. Kolejnym państwem będzie prawdopodobnie Wielka Brytania / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Belgia będzie kolejnym europejskim państwem, które zdecydowało się na zakup JLTV, po Słowenii, Litwie i Czarnogórze, które już zamówiły swoje pojazdy. Kolejnym państwem będzie prawdopodobnie Wielka Brytania / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

 

Wartość przyszłej umowy z rządem amerykańskim to 135 mln EUR (600,65 mln zł). Belgowie oczekują, że dostawy pierwszej partii pojazdów rozpocznie się w 2023. CLV będą stopniowo zastępować pojazdy wielozadaniowe Iveco LMV Lynx, których eksploatacja została czasowo wstrzymana pod koniec września 2019 z powodu pęknięć podwozi. Problemy miały dotyczyć 120 z 439 eksploatowanych pojazdów. Planowane jest pozostawienie w linii około 90 pojazdów tego typu. Natomiast z 322 CLV, do jednostek liniowych trafi 302 – pozostałe 20 będzie służyć jako opancerzone ambulanse (Problemy z LMV Lynx, 2019-09-23).

Według belgijskiego resortu obrony, nowe pojazdy nie tylko zastąpią problematyczne Lynx, ale będą charakteryzować się lepszą ochroną balistyczną i przeciwminową. Ze 135 pojazdami zostaną zintegrowane z lekkie, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) FN DeFNder Light, które dostarczy rodzima spółka FN Herstal. Moduł zostanie uzbrojony w 7,62-mm uniwersalny karabin maszynowy FN Herstal i wyposażony w głowicę optoelektroniczną (Samson dla czarnogórskich JLTV, 2019-12-18).

Belgia będzie kolejnym europejskim państwem, które zdecydowało się na zakup JLTV. Słowenia zdecydowała się na zakup 38 pojazdów w ramach programu LKOV 4×4 (Lahko Kolesno Oklepno Vozilo). Litwa podpisała umowę o wartości około 145 mln EUR (645,14 mln zł) na zakup 200 pojazdów tego typu 21 listopada 2019. Opcja obejmuje dokupienie dodatkowych 300 JLTV. Kolejnym użytkownikiem eksportowym będzie Czarnogóra, która otrzyma 67 pojazdów za równowartość 36 mln USD (142,17 mln zł), zgodnie z deklaracją sekretarza stanu USA Mike’a Pompeo z 4 października 2019 (Eksportowa produkcja JLTV, 2020-02-19).

Kolejnym użytkownikiem będzie prawdopodobnie Wielka Brytania, która deklaruje zakup 2747 zmodyfikowanych wozów w ramach programu Multi-Role Vehicle-Protected (MRV-P). Jednak największym użytkownikiem JLTV będzie państwo na którego potrzeby go zaprojektowano, czyli USA. Z puli 63 600 pojazdów obecnie zadeklarowanych i po części zamówionych, 49 099 trafi do wojsk lądowych (US Army) i specjalnych (US SOCOM), około 15 000 do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a zainteresowanie zamówieniem testowej partii 140 pojazdów zapowiedziały wojska lotnicze (US Air Force, USAF), deklarując łączne zapotrzebowanie na 3270 egzemplarzy (US Army zwiększy możliwości desantu JLTV, 2020-05-19).