Centrum Badawcze Uzbrojenia US Army CCDC (Combat Capabilities Development Command Armaments Center) wraz z Dowództwem Transportu Stanów Zjednoczonych (United States Transportation Command, USTRANSCOM) rozpoczęły trzyletni projekt mający na celu zwiększenie możliwości desantowania pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) za pomocą samolotów C-17A Globemaster III z dwóch do czterech pojazdów jednocześnie. Prace będą koordynowane w ośrodku CCDC o nazwie Soldier Systems Center (SSC) w Natick w stanie Massachusetts (Testy BLADE do zwalczania bsl, 2019-09-17).

Amerykańskie wojska lądowe (US Army) planują zamówić łącznie 49 099 pojazdów JLTV, w tym dla Dowództwa Operacji Specjalnych (USSOCOM) / Zdjęcie: US Army

Amerykańskie wojska lądowe (US Army) planują zamówić łącznie 49 099 pojazdów JLTV, w tym dla Dowództwa Operacji Specjalnych (USSOCOM) / Zdjęcie: US Army

Obecnie ograniczone możliwości ładowni samolotów C-17A pozwalają na transport i desantowanie do ośmiu pojazdów z rodziny HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), jednak z uwagi na większe rozmiary i masę ich następców, pojazdów JLTV, zredukowano je do dwóch pojazdów. Wykorzystuje się do tego standardowe platformy do zrzutu typu V, wykorzystujące 24-stopowe palety transportowe wraz ze spadochronem, tworząc zestawy desantowe LVADS (Low Velocity Airdrop System).

Projekt zwiększenia możliwości desantowania do czterech JLTV nosi nazwę GADS (Gravity Airdrop System). CCDC opublikowało w tej sprawie zapytanie o informację (Request For Information, RFI). Projekt jest finansowany przez USTRANSCOM (Klatka desantowa dla THeMIS, 2020-03-30).

Inicjatywa ma na celu sprawdzenie i przetestowanie dwóch odrębnych możliwości. Pierwsza zakłada rozszerzenie możliwości podwójnych szyn transportowych DRAS (Dual-Row Airdrop System), aby umożliwić desantowanie dwóch pojazdów niemal jednocześnie. Drugie podejście zakłada zastosowanie konwencjonalnego układu szyn transportowych, ale przy użyciu krótszych, niż 24-stopowe palety, co pozwoliłoby na zwiększenie liczby transportowanych pojazdów w ładowni (Obrotowa wyrzutnia TOW dla JLTV, 2020-01-26).

Certyfikacja do zrzutów dwóch JLTV za pomocą C-17A w pięciu konfiguracjach desantowych zakończyła się w marcu 2019. Zrealizowali ją żołnierze kompanii A, 407. Batalionu Wsparcia, 2. Brygadowego Zespołu Bojowego, 82. Dywizji Powietrznodesantowej z Fort Bragg w Karolinie Północnej. Certyfikacja była nadzorowana przez Dyrektoriat Operacji Desantowych i Specjalnych (Airborne and Special Operations Test Directorate, ABNSOTD), podlegający Dowództwu Testów Operacyjnych US Army (Army Operational Test Command, USAOTC). W ostatnim etapie certyfikacji przeprowadzono piętnaście zrzutów z pojazdami w lekkiej i ciężkiej konfiguracji opancerzenia (Eksportowa produkcja JLTV, 2020-02-19).

US Army chce łącznie zamówić 49 099 egzemplarzy nowych pojazdów, które trafią również do jednostek specjalnych (US SOCOM). Pierwsze z nich odebrano 14 stycznia 2019, ale później raportowano o wielu problemach dotyczących niezawodności, utrzymania technicznego, świadomości sytuacyjnej załogi i jej bezpieczeństwa. Wygląda jednak na to, że zostały rozwiązane, gdyż 21 czerwca tego samego roku dr Bruce Jette, zastępca sekretarza US Army ds. akwizycji, logistyki i technologii, zatwierdził rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej pojazdów (US Army odbiera JLTV, 2019-01-15; Problemy z JLTV, 2019-02-26).