15 maja konsorcjum ze spółką Dynetics na czele pokonało zespół Raytheona w konkursie na opracowanie lasera półprzewodnikowego o mocy 100 kW o kryptonimie HEL TVD (High Energy Laser Tactical Vehicle Demonstration). Konsorcjum otrzyma od US Army 130 mln USD (499,94 mln zł) na opracowanie i budowę demonstratora technologii, który ma zostać posadowiony na podwoziu pojazdów ciężarowych FMTV 6×6 (Family of Medium Tactical Vehicles). Program ma na celu opracowanie broni energetycznej do obrony przeciwrakietowej krótkiego zasięgu (Indirect Fire Protection Capability, Increment 2 – Interceptor Block 2, IFPC Inc 2-I Blk 2).
 Demonstrator bojowego systemu laserowego HEL TVD o mocy 100 kW zostanie posadowiony na podwoziu FMTV 6x6 i przetestowany do końca 2022. Oczekuje się, że docelowy system wejdzie na uzbrojenie US Army w połowie następnej dekady. Będzie niszczył bsl, pociski rakietowe, artyleryjskie i moździerzowe/ Grafika: Dynetics

Demonstrator bojowego systemu laserowego HEL TVD o mocy 100 kW zostanie posadowiony na podwoziu FMTV 6×6 i przetestowany do końca 2022. Oczekuje się, że docelowy system wejdzie na uzbrojenie US Army w połowie następnej dekady. Będzie niszczył bsl, pociski rakietowe, artyleryjskie i moździerzowe/ Grafika: Dynetics

Kontrakt przyznało Dowództwo Obrony Kosmicznej i Rakietowej Armii/Strategiczne Dowództwo Sił Armii (U.S. Army Space and Missile Defense Command/Army Forces Strategic Command, USASMDC/ARSTRAT). W skład zwycięskiego zespołu wchodzą także spółki Lockheed Martin, Rolls-Royce LibertyWorks oraz MZA Associates. Dynetics będzie odpowiedzialna za końcowy montaż, integrację i próby polowe demonstratora. Lockheed Martin i MZA Associates zbudują i dostarczą kompletny system laserowy, w tym także wielopasmowy system śledzący i głowicę optoelektroniczną pracującą w podczerwieni, natomiast Rolls-Royce Liberty Works dostarczy komponenty zasilania i chłodzenia lasera (Raytheon w programie HEL TVD, 2018-07-05).

Konsorcjum oraz przedstawiciele Departamentu Obrony pomyślnie przeprowadzili wstępny przegląd projektu (Preliminary Design Review, PDR). Zespół Dynetics zajmie się szczegółową weryfikacją projektu technicznego (Critical Design Review, CDR) tak szybko, jak to tylko możliwe. Później nastąpi produkcja elementów demonstratora oraz ich zabudowa na pojeździe. Próby mają odbyć się na poligonie rakietowym White Sands w stanie Nowy Meksyk, co nastąpi do 2022.

Analiza
W połowie marca 2017 Lockheed Martin zakończył prace badawczo-rozwojowe i wstępne testy demonstracyjne lasera światłowodowego w ramach Robust Electric Laser Initiative Program (RELIP) o mocy 60 kW, po czym dostarczył go US Army do dalszych prób. Jak dotąd US Army testowała także demonstratory o mocach 2, 5 czy 10 kW oznaczone jako MEHEL 2.0 (Mobile Expeditionary High Energy Laser) i HELMTT (High Energy Laser Mobile Test Truck), który pierwotnie docelowo miał mieć 50 kW (Stryker MEHEL 2.0 w Europie, 2018-03-02).

Warto zauważyć również, że podwykonawca kontraktu, czyli spółka LibertyWorks poinformowała w ostatnich dniach o opracowaniu hybrydowego układu zasilania dla systemów laserowych. Jednym z elementów jest silnik turbowałowy Rolls-Royce M250 (wcześniej Allison Model 250), który nosi oznaczenie w siłach zbrojnych USA jako T63/T703 i napędza śmigłowce OH-58D Kiowa Warrior, AH-6I Little Bird, a także cywilne Bell 206, MD 500 czy Sikorsky S-76. Jest on połączony z zestawem akumulatorów, które zapewniają 300 kW energii elektrycznej. Dotychczas testowane eksperymentalne lasery wykorzystywały bowiem komercyjne układy zasilania i chłodzenia, odseparowane od lasera.