29 marca spółka BAE Systems ujawniła, że wykorzystuje pochodzące z lotnictwa elementy technologii sterowania fly-by-wire o nazwie AVCM (Active Vehicle Control Management) w budowie nowych brytyjskich strategicznych okrętów podwodnych typu Dreadnought.

Spółka BAE Systems wykorzystuje pochodzące z lotnictwa elementy technologii sterowania fly-by-wire w budowie brytyjskich strategicznych okrętów podwodnych typu Dreadnought / Grafika: BAE Systems

Kompletny aktywny system sterowania okrętem AVCM będzie nadzorował wszystkie główne aspekty wykonywania manewrów przez okręty podwodne z zachowaniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, podobnie jak w przypadku istniejących systemów w nowoczesnym lotnictwie.

Jon Tucker, dyrektor ds. okrętowych układów sterowania w dziale Controls and Avionic spółki BAE Systems, powiedział: Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w dziedzinie awioniki, doskonale wiemy, jak tworzyć złożone systemy sterowania dla zaawansowanych technicznie platform. Jednak przeniesienie naszej technologii pod wodę wiąże się z nowymi, ekscytującymi wyzwaniami i jesteśmy dumni, że wspieramy program „Dreadnought” i jednocześnie odgrywamy ważną rolę w wysiłkach na rzecz bezpieczeństwa narodowego.

Podobnie jak w przypadku lotniczych układów sterowania lotem typu fly-by-wire, gdzie do sterowania lotem samolotu używane są systemy elektroniczne, inżynierowie BAE Systems opracowują elektronikę, która będzie kontrolować kurs, manewry, głębokość zanurzenia i inne aspekty sterowania okrętów podwodnych typu Dreadnought. Prace nad systemem już się rozpoczęły i angażują ponad 130 wysoko wykwalifikowanych specjalistów w brytyjskim Rochester. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie (Okręty podwodne dla Royal Navy).

Jest to jeden z największych projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w zakładach w Rochester. BAE Systems poczyniła tam znaczące inwestycje, aby stworzyć nowe laboratoria i przestrzenie robocze do realizacji tego przedsięwzięcia. Część prac odbywa się w Medway Towns, pierwszy raz od zamknięcia Chatham Dockyard ponad 25 lat temu. Sama stocznia od wieków była znana z budowy jednostek nawodnych i podwodnych, aż do powstania tam w 1962 roku okrętu podwodnego HMS Ocelot (S17), typu Oberon (Akademia okrętów podwodnych BAE Systems).

Innowacyjny system sterowania okrętem został opracowany w Rochester i jest efektem współpracy inżynierów BAE Systems z działu Electronic Systems i ich współpracowników z działów morskiego i lotniczego. Celem jest stworzenie światowej klasy rozwiązania w ramach wspólnego zespołu projektowego spółki Active Vehicle Control specjalizującej się w układach sterowania. Inżynierowie BAE Systems będą kontynuować prace mające na celu rozszerzenie zastosowań tej nowej technologii zarówno w innych okrętach podwodnych, jak i nawodnych (Piąty okręt podwodny typu Astute ochrzczony).

Strategiczne okręty podwodne typu Dreadnought zastąpią w brytyjskiej królewskiwj marynarce wojennej (Royal Navy) w latach 2030. cztery jednostki typu Vanguard: HMS Vanguard (S28), Victorious (S29), Vigilant (S30) i Vengeance (S31). Cięcie blach pod przyszły HMS Dreadnought nastąpiło 6 października 2016, a pod bliźniaczego Valiant we wrześniu 2019). W planach są także WarspiteKing George VI (Wielka Brytania zwiększy arsenał jądrowy).