W piątek, 9 czerwca br. służba prasowa wojsk lądowych Australii (Australian Army) poinformowała w mediach społecznościowych, że trzy dni wcześniej przeprowadzono pierwszy w historii tej formacji test autonomicznego konwoju, złożonego z samochodów ciężarowych RMMV HX2 w ramach zmodyfikowanego programu Land 121 40MT, zrealizowany na drodze publicznej w stanie Wiktoria. Środki finansowe, w wysokości 3,5 mln AUD (10,5 mln zł) na prace związane z autonomizacją konwojów, ogłoszono 28 października 2021.
Konwój czterech bezzałogowych (opcjonalnie załogowych) ciężarówek podążał autonomicznie za liderem, czyli samochodem załogowym. Wcześniej, począwszy od 2021, testy demonstracyjne realizowane wyłącznie na poligonie testowym w Monegeetta w stanie Wiktoria (Cięcia zamówień dla Australian Army).
Program nadzorują instytut innowacji i badań nad systemami inteligentnymi IISRI (Institute for Intelligent Systems Research and Innovation) Uniwersytetu Deakin oraz biuro Australian Army ds. Implementacji i koordynacji systemów robotycznych RICO (Robotic and Autonomous Systems Implementation and Coordination Office) (Rheinmetall w programie autonomicznego robota bojowego).
Pułkownik Robin Smith z Future Land Warfare Branch w Australian Army powiedział, że pojazdy autonomiczne dobrze sobie radziły:
Ta próba pokazała, w jaki sposób konwój może podjąć się misji zaopatrzenia między lotniskiem a bazą wojskową, dając nam wyobrażenie o tym, jak tego rodzaju technologia może być wykorzystywana w przyszłości. Jazda po autostradzie w korku oznaczała przetestowanie technologii pod kątem bezpiecznego zatrzymywania się i utrzymywania odległości między innymi pojazdami, podążając ścieżką wyznaczoną przez lidera. W przyszłości technologia taka jak ta może pozwolić na redukcję naszego personelu wojskowego z niebezpiecznych środowisk operacyjnych lub pomóc żołnierzom zwolnić ich do innych zadań.
Podczas prób na drogach publicznych, Australian Army symulowała autonomiczną misję zaopatrzeniową pomiędzy międzynarodowym portem lotniczym Mangalore a lotniskiem wojskowym Puckapunyal, korzystając z autostrad Goulburn Valley i Hume. Wykorzystano w tym celu technologie, takie jak urządzenia laserowo-radarowe (lidar), systemy automatycznego sterowania, kamery do wykrywania i omijania przeszkód oraz inne czujników wspomagających autonomizację jazdy.
Wysiłki te są częścią modernizacji Australian Army, która obejmuje badanie systemu interfejsu człowiek-maszyna opartego na sztucznej inteligencji, technologii kwantowej, uczenia maszynowego i elektryfikacji. Armia kontynuuje współpracę z przemysłem i środowiskiem akademickim w celu zbadania, w jaki sposób technologia może zwiększyć powodzenie jej zadań i zmniejszyć ryzyko dla żołnierzy.
Warto dodać, że 22 listopada 2021 spółka BAE Systems Australia dostarczyła Australian Army łącznie dwadzieścia opcjonalnie załogowych wariantów transporterów opancerzonych M113AS4 OCCV (Optionally Crewed Combat Vehicle), które dołączyły do czterech prototypów, testowanych od końca października 2019.
Analogiczne prace z samochodami ciężarowymi Oshkosh M1075 PLS (Palletized Load System) od 2014 prowadziły amerykańskie wojska lądowe (US Army) w ramach inicjatywy o kryptonimie Expedient Leader Follower (ExLF) w ramach szerszego programu logistycznego AGR (Automated Ground Resupply). Obecnie, w ramach amerykańskiego programu CTT (Common Tactical Truck) poszukiwany jest dostawca bezzałogowych ciężarówek nowej generacji, a jednym z oferentów jest niemiecka grupa Rheinmetall AG z najnowszym modelem RMMV HX3. Od 2017 autonomizacja konwojów drogowych jest także priorytetem w Chinach (testy prowadzono z udziałem samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Shaanxi SX2306).
Impressive work by our #AusArmy team trialling a convoy of autonomous trucks following a crewed ‘leader’ vehicle – the first time in Australia an autonomous convoy has operated on an open highway.
This type of technology will deliver a #FutureReady Army. pic.twitter.com/fvyRvx76rY
— LTGEN Simon Stuart (@ChiefAusArmy) June 9, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.