Na zaplanowanej na 11-13 października br., waszyngtońskiej wystawie AUSA (Association of the United States Army), amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) zaprezentowała trzy bezzałogowe pojazdy gąsienicowe i kołowe, przeznaczone do wsparcia ogniowego czy zadań transportowych.
Katalyst NGEA (Next Generation Electronic Architecture)
Pierwszy z nich, gąsienicowy Katalyst NGEA (Next Generation Electronic Architecture) wydaje się być pochodną załogowego demonstratora technologii Griffin III z zawieszeniem hydropneumatycznym, ujawnionego podczas AUSA 2018, a więc powstałego w oparciu o – prawdopodobnie – zmodyfikowane podwozie ASCOD 2 (który z kolei powstał na potrzeby problematycznego brytyjskiego programu Ajax). Griffin III jest oferowany amerykańskim wojskom lądowym (US Army) w programie następcy bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) (Pięciu w programie US Army OMFV, Pancerne propozycje GDLS dla US Army).
Zgodnie z opublikowaną informacją, Katalyst NGEA ma charakteryzować nową, otwartą architekturą, oferującą możliwość skalowania zarówno wyposażenia (hardware), jak i oprogramowania (software). System sterowania ma umożliwiać zwiększoną mobilność (poprzez unikanie przeszkód i planowanie ścieżki), siłę ognia (wykrywania, identyfikacja, namierzanie i rażenie celów według priorytetów misji), świadomość sytuacyjną (obserwacja w zakresie 360 stopni i analiza terenu). Konstrukcja oferuje też przetwarzanie fuzję danych z czujników oraz zarządzanie i dystrybucję energią elektryczną.
10-tonowy robot TRX (Tracked Robot 10-Ton)
Drugim zaprezentowanym pojazdem jest również gąsienicowy 10-tonowy robot TRX (Tracked Robot 10-Ton), którego prototyp podwozia miał premierę na zeszłorocznej wystawie AUSA, wywodzący się z TL1, oferowanego w programie autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych średniej klasy RCV-M. W tym roku zaprezentowano w pełni skonfigurowany pojazd, wyposażony w oprogramowanie z algorytmami uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), zbudowany z lekkich, zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych (zapewniających mniejszą masę) oraz hybrydowo-elektryczny układ napędowy.
Modułowa konstrukcja pozwala na integrację z platformą różnych modułów misyjnych, w tym do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, autonomicznego dostarczania zapasów, zwalczania niewielkich bezzałogowych statków latających (bsl), rozpoznania i zwiadu czy prowadzenia walki radioelektronicznej.
MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport) / Zdjęcia: GDLS
Trzecią platformą jest znany już wcześniej mniejszy, kołowy robot MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport), opracowany dla US Army w ramach programu SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). W bieżącym roku powinny rozpocząć się dostawy pierwszych z 624 zamówionych łącznie egzemplarzy (US Army zamawia GDLS MUTT).
Zdalnie sterowany, zasilany elektrycznie MUTT 8×8 ma dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą 1360-1590 kg i ładowność 544 kg. Pobór mocy wynosi 3 kW, a kontrola radiowa odbywa się z odległości maksymalnie 200 m. Modułowy pojazd mierzy 2,95 m i ma od 1,52 do 1,78 m szerokości w zależności od konfiguracji. GDLS opracował także mniejszy kołowy wariant 6×6 i odmianę gąsienicową. Zasięg kołowego pojazdu MUTT w układzie 8×8 z wykorzystywaniem własnych akumulatorów wynosi 96 km. Dzięki dodatkowemu zasilaniu może zostać zwiększony do 154 km. Opcjonalnie pojazd może mieć zdolności amfibijne i może poruszać się półautonomiczne.