Podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2018, 21-26 sierpnia, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało 31 kontraktów z 20 podmiotami na dostawy wyposażenia i uzbrojenia na potrzeby sił zbrojnych wartych ponad 130 mld RUB (7,13 mld zł).

T-90M Proryw-3 został zaprezentowany 9 września 2017 podczas Dnia Czołgisty na poligonie Ługa pod Sankt Petersburgiem / Zdjęcie: NPO UralWAgonZawod

T-90M Proryw-3 został zaprezentowany 9 września 2017 podczas Dnia Czołgisty na poligonie Ługa pod Sankt Petersburgiem / Zdjęcie: NPO UralWAgonZawod

Wiceminister obrony, Aleksiej Kriworuczko, poinformował o podpisanych umowach z krajowymi przedsiębiorstwami. Zastępca szefa departamentu ds. wojskowych ujawnił, że siły zbrojne FR otrzymają ponad 600 egzemplarzy sprzętu ciężkiego i pojazdów, a 1500 zostanie poddanych modernizacji. Wśród nich należy wymienić samoloty bojowe, pojazdy opancerzone różnego przeznaczenia, małe okręty rakietowe i pojazdy łącznościowe (Armia-2018: Premiera AK-308, 2018-08-22).

W ramach podpisanych kontraktów zamówiono w Kompani Suchoj dostawę dwóch dodatkowych myśliwców 5. generacji Su-57, w związku z czym Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) otrzymają łącznie 15 samolotów z produkcji małoseryjnej. Wcześniejsze zamówienie podpisano 30 czerwca, natomiast dwa dni później poinformowano, że produkcja wielkoseryjna zostanie odroczona na czas nieokreślony (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).

Kolejna podpisana umowa dotyczy dostawy sześciu MiG-35S i MiG-35UB do 2023. Samoloty prawdopodobnie trafią do zespołu akrobacyjnego Striżi, wykorzystującego przestarzałe MiG-29. W zakładach RSK MiG w Łuchowicach wyprodukowano jak dotąd dwa przedseryjne MiG-35, które zostały oficjalnie zaprezentowane 27 stycznia 2017. Pierwotnie, w 2013 planowano zakup 37 samolotów za równowartość 37 mld RUB (16,8 mld zł), ale dostawy miały rozpocząć się po 2016. Później założono, że pierwsze samoloty  do linii w 2018, a łączne zapotrzebowanie określono na 170 samolotów. Ostatecznie zamówiono 2 egzemplarze na potrzeby prób państwowych. Jak dotąd samoloty zostały zamówione w większej ilości przez Irak i Egipt, gdzie otrzymają oznaczenie MiG-29M (izdielije 9.41SM) dla wariantu jednomiejscowego i MiG-29M2 (izdielije 9.47SM) dla dwumiejscowego (Prototyp Tu-22M3M ujawniony, 2018-08-19).

Ujawniono również lakoniczną informację o planowanych dostawach łącznie 132 czołgów 4. generacji T-14 (Obiekt 148) i bojowych wozów piechoty T-15 (Obiekt 149), posadowionych na uniwersalnej platformie bojowej Armata. Pierwsze 10 pojazdów ma trafić do linii jeszcze w tym roku, a dostawy zakończą się w 2022. Nie jest jasne, jak ta informacja odnosi się do zamówienia z 10 lutego opiewającego na 80 czołgów i 20 bwp, jednak zgodnie z deklaracjami sprzed miesiąca, czołgi nowej generacji nie będą pochodzić z produkcji seryjnej (Produkcja T-14 Armata wstrzymana, 2018-07-31).

Podczas targów miało również dojść podpisania umowy na dostawy nieokreślonej liczby zmodernizowanych czołgów T-90M Proryw-3. W marcu korporacja NPK UralWagonZawod informowała, że w 2018 rozpocznie się produkcja i dostawy tych czołgów, równolegle z T-80BMW, bwp BMP-1 z 30-mm modułem uzbrojenia i bojowych wozów wsparcia BMPT Terminator. W 2017 planowano dostawę jednego batalionu czołgów T-90M (Dostawy wozów bojowych od UWZ, 2018-03-10).

Oprócz tego, Aleksiej Kriworuczko poinformował, że w niedalekiej przyszłości zostanie podpisana umowa na dostawę zmodernizowanych, ciężkich śmigłowców transportowych Mi-26T2W, z których jeden był prezentowany na ekspozycji holdingu Wiertoliety Rossii. Program modernizacji rozpoczął się w 2016, w ramach którego otrzymają one nowe urządzenia nawigacyjne, cyfrowe środki łączności i układy samoobrony (Armia-2018: Zmodernizowany Mi-28NE, 2018-08-23).