Przejdź do serwisu tematycznego

Argentyna odebrała pierwszy P-3C Orion

Marynarka wojenna Argentyny poinformowała o odbiorze pierwszego z czterech eks-norweskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3C Orion, zamówionych w ubiegłym roku.

W poniedziałek, 2 września 2024, służba prasowa dowództwa lotnictwa marynarki wojennej Argentyny (Argentinine Naval Aviation Command, COAN) poinformowała o przybyciu w godzinach popołudniowych czasu lokalnego do bazy Almirante Zar w Trelew, w południowej prowincji Chubut, pierwszego z czterech eks-norweskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3C Orion, zamówionych 17 października 2023.

Zdjęcia: COAN

Odebrany egzemplarz to P-3C, który w królewskich wojskach lotniczych Norwegii (Luftforsvaret, RNoAF) nosił nr taktyczny 3299 (nr seryjny 285H-5820 i nazwa własna: Ulabrand), a u nowego użytkownika otrzyma nr taktyczny 6-P-57 i rejestracyjny 163299 (Pierwszy eks-niemiecki Orion już w Portugalii).

Po okresie magazynowania w 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson w Arizonie samolot został przetransportowany do bazy Davis-Monthan 15 lipca. Następnie zauważono go 5 sierpnia początku sierpnia został zauważony w rejonie Rockland i Starke na Florydzie.

Samoloty trafią do pod 3. Dowództwo Lotnictwa Morskiego (Fuerza Aeronaval N.º 3, FAE3). Zostały zamówione w ramach zadania pn. Poprawa możliwości operacyjnych i logistycznych samolotów poszukiwawczo-badawczych Dowództwa Lotnictwa Marynarki Wojennej (Mejorar las capacidades operativas y logísticas de las aeronaves de búsqueda y exploración del Comando de la Aviación Naval).

Zanim to jednak nastąpi, w połowie września odbędzie się oficjalna ceremonia odbioru nowego sprzętu wojskowego w bazie lotniczej Aeroparque w Buenos Aires, której przewodniczyć będzie minister obrony dr Luis Alfonso Petri w towarzystwie Szefa Sztabu Generalnego Marynarki Wojennej, wiceadm. Carlosa Maríi Allieviego. Oczekuje się także udziału Ambasadorów Norwegii i USA, władz na szczeblu ministerialnym z Norwegii oraz Szefa Połączonych Sztabów Sił Zbrojnych gen. Xaviera Isaaca, a także przedstawiciele władz lokalnych i gości specjalnych.

Zakup, którego wartość nie została upubliczniona, jest realizowany za pośrednictwem argentyńskiego funduszu obrony narodowej FONDEF (Fondo Nacional de la Defensa). Wycofane z Luftforsvaret i obecnie przechowywane w USA, samoloty będą służyć do misji nadzoru i patrolowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych na Południowym Atlantyku.

Jak ujawnił argentyński resort obrony, negocjacje w sprawie zakupu samolotów rozpoczęto jeszcze w marcu 2022 i trwały przez cały rok poprzez spotkania w Buenos Aires, a także w Norwegii poprzez wizyty techniczne przeprowadzone przez inżynierów lotnictwa z dowództwa lotnictwa morskiego ARA wraz z zespołem z Departamentu D3 norweskiej agencji logistyki wojskowej Forsvarsmateriell (znanej także pod angielską nazwą NDMA, Norwegian Defence Materiel Agency). Ponadto, argentyńskie załogi i personel naziemny przechodziły szkolenie i treningi podtrzymujące umiejętności w ośrodku treningowym w USA z wykorzystaniem symulatorów.

Przypomnijmy, że pierwsze publiczne doniesienia o zaoferowaniu przez USA, jako państwo-producenta, eks-norweskich samolotów patrolowych i ZOP pojawiły się dopiero 31 lipca 2023 na łamach argentyńskiego dziennik La Nacion. Informowano wówczas o zaoferowaniu również 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16C/D MLU Block 10/15 z Danii, ale ostatecznie 11 października porozumiano się w sprawie odsprzedania 24 z nich. 26 marca 2024 podpisano list intencyjny, a 16 kwietnia przekazano pierwsze trzy F-16. W przeszłości Waszyngton oferował własne wycofane Oriony Argentynie, ale wówczas rząd w Buenos Aires nie był nimi zainteresowany.

Obecnie, lotnictwo morskie ARA dysponuje pojedynczym sprawnym P-3C Orion (z sześciu egzemplarzy), dlatego cztery kolejne będą znacznym wzmocnieniem zdolności w tym zakresie. Wprowadzenie eks-norweskich samolotów do ponownej służby operacyjnej pozwoli Argentynie faktycznie na odzyskanie zdolności patrolowych w wyłącznej strefie ekonomicznej (WSE) i na większą obecność na morskich obszarach zainteresowania, w tym w rejonie Antarktydy (Argentyna przekaże Ukrainie samoloty Super Étendard Modernisé?).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X