Podczas sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w Von Braun Convention Center w Huntsville w stanie Alabama, które odbyło się w dniach 25-27 marca 2025, amerykańska spółka AM General zaprezentowała koncepcję nowej generacji wersji samochodu terenowego M1000 HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) o nazwie Future Driven HUMVEE. Pojazd zaprezentowano na ekspozycji nr 1120.
Premiera odbyła się z okazji przypadającego na ten rok 40-lecia wejścia do służby w amerykańskich Wojskach Lądowych (US Army) pojazdów HMMWV, które są użytkowane po dziś dzień, jednak z czasem zostaną zastąpione cięższymi wielozadaniowymi pojazdami opancerzonymi Oshkosh/AM General JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), znanymi też jako L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle).
Jak podkreśla AM General w komunikacie prasowym, projektując Future Driven HUMVEE, skupiono się na ergonomii i bezpieczeństwie pasażerów, zwiększonej mobilności i możliwościach w zakresie wielu misji, aby mógł służyć kolejne 40 lat (zapewne chodzi o eksport – przyp. red.).
Koncepcja Future Driven HUMVEE odzwierciedla innowacyjnego ducha firmy i nasze zrozumienie, że ciągłe doskonalenie nie jest tylko banałem — powiedział Jim Cannon, prezes i dyrektor generalny AM General. Jesteśmy podekscytowani, że nasi klienci zobaczą naszą wizję tego, jak poprawimy bezpieczeństwo żołnierzy dzięki najnowocześniejszemu systemowi bezpieczeństwa i zwiększymy możliwości pojazdu w celu osiągnięcia sukcesu w misji!
Na wystawie zaprezentowano pojazd w wersji dowódczej HUMVEE 4-CT, który wyposażono w systemy bezpieczeństwa spółki IMMI Inc.: system ochrony pasażerów MARS (MBrace i system RollTek) dla pojazdów wojskowych. Ponadto pojazd jest wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector SR4, wyposażony w 12,7-mm oraz 7,62-mm karabin maszynowy na stropie dachu kabiny oraz system przeciwdronowy soft-kill DedroneOnTheMove spółki Axon, umieszczony na maszcie z tyłu pojazdu.
Warto przypomnieć, że podczas paryskich targów Eurosatory 2018 spółka AM General prezentowała już inną koncepcję następcy pojazdów M1000 HMWWV, która nosiła oznaczenie NXT 360. O ile nie zostały ujawnione szczegóły techniczne Future Driven HUMVEE, jeśli chodzi np. o napęd, zawieszenie, osiągi czy parametry ochrony balistycznej i przeciwminowej, to w porównaniu z NXT 360 stylistyka pojazdu bardziej przypomina bazową generację HMWWV.
Wiadomo tylko, że Future Driven HUMVEE otrzymał przeprojektowaną maskę w celu zwiększenia przepływu powietrza do silnika, regulacji temperatury i zapobiegania przegrzaniu w ekstremalnych warunkach. Zwiększono też skoku odbicia/dobicia kół oraz zastosowano nowe amortyzatory i sprężyny. Zwiększona moc i moment obrotowy dla lepszego przyspieszenia i osiągów, zredukowano hałas silnika oraz poprawiono efektywność paliwową, zwiększając zasięg jazdy.
Spółka ma też inne koncepcje, choć nie prezentowane w metalu na wystawie AUSA jak pojazd dowodzenia i kontroli systemami bezzałogowymi, mobile centrum dowodzenia czy hybrydowy diesel-elektryczny HUMVEE Charge. Inwestuje także w rozwiązania związane z autonomiczną jazdą czy zawieszenie pół-aktywne.