Na zaplanowanym na 25-26 forum i wystawie DWT Unbemannte Systeme X w hotelu Maritim w niemieckim Bonn, europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentowała koncepcję bezzałogowego statku latającego LOAD (Low-Cost Air Defence), przeznaczonego do zwalczania innych bezpilotowców.
Grafika: Airbus Defence and Security
Odrzutowy bezzałogowiec ma przenosić niskokosztowe pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, po jednym pod każdym ze skrzydeł. Płatowiec ma bazować na bezzałogowcu-symulatorze celu Do-DT25, produkowanym w zakładzie Airbusa o nazwie Target Systems & Services z niemieckiego Friedrichshafen. W podstawowej roli, Do-DT25 ma za zadanie symulować myśliwce, bsl i pociski manewrujące. Był też wykorzystywany jako demonstrator technologii bezpilotowca Remote Carrier w programie samolotu wielozadaniowego 6. generacji Future Combat Air System (FCAS).
Do-DT25 osiąga prędkość maksymalną 555 km/h, przy maksymalnej masie startowej 144 kg. Promień operacyjny wynosi 110 km, a pułap operacyjny do około 10 000 m. Długotrwałość lotu to 1 godzina.
Na grafice zaprezentowano nieznaną amunicję lotniczą, która koncepcyjnie przypomina lekkie przeciwpancerne pociski kierowane systemu MBDA Enforcer, pierwotnie zaprojektowane do wystrzeliwania z wyrzutni naramiennej. Dostosowanie ppk do roli przeciwlotniczej jest już stosowane, a jako przykłady można wskazać koncepcję pocisku MBDA SADM (Small Anti-Drone Missile), który zostanie zintegrowany z systemem Rheinmetall Skyranger 30. Ale inną alternatywą mógłby być lekki, rakietowy pocisk przeciwlotniczy Thales LMM (Lightweight Multirole Missile) Martlet, który sprawdził się w wojnie w Ukrainie. Można założyć, że grafika ma charakter poglądowy jedynie.
Przedstawiciele Airbusa powiedzieli podczas DWT Unbemannte Systeme X, że LOAD będzie miał pewien stopień autonomii, jeśli chodzi o wykrywanie i atakowanie celów, chociaż człowiek nadal będzie w pętli podczas użycia uzbrojenia. Działania LOAD będą nadzorowane z naziemnej stacji kontroli na podstawie danych radarowych i obrazu sytuacji powietrznej. Co ciekawe, architektura elektroniczna LOAD będzie również integrowana we francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskim programie bezzałogowych statków latających EuroMALE (nazywanych też Eurodrone).
Podkreślono, że do zadań LOAD będzie zwalczanie bezzałogowców uderzeniowych i amunicji krążącej przeciwnika takiej jak np. rosyjska seria Gierań (licencyjne irańskie Shahed), jak również aparatów rozpoznawczych i zwiadowczych.
Prototyp LOAD ma zostać oblatany jeszcze w tym roku, aby produkcja seryjna mogła najwcześniej zostać uruchomiona w 2027 (ILA 2024: Bezzałogowy lojalny skrzydłowy od Airbusa).
https://twitter.com/AirbusDefence/status/1904570519086571784