2 lipca poinformowano, że wchodząca w skład europejskiej Airbus Defence and Space, spółka Airbus Poland z Warszawy dostarczyła pierwszą strukturę Top Shell na potrzeby ciężkich samolotów transportowych A400M-180 Atlas.
Wchodząca w skład europejskiej Airbus Defence and Space, spółka Airbus Defence z Warszawy dostarczyła pierwszą strukturę Top Shell na potrzeby samolotów transportowych A400M-180 Atlas / Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Dostarczony komponent to część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu. Dostawy dla zakładów Airbusa w niemieckiej Bremie zostały zagwarantowane na kolejnych 9 lat. Warto dodać, że pierwszą strukturą wyprodukowaną w warszawskiej fabryce Airbusa dla samolotu A400M był Cargo Hold Tank, jeden z pomocniczych zbiorników paliwa tego typu samolotu (Nowy prezes Airbus Poland).
Johannes von Thadden, prezes spółki Airbus Poland, powiedział:
Polska dołączyła teraz do krajów współtworzących A400M. To wielki krok, również dlatego, że Airbus Poland udowodnił swoje kompetencje, realizując terminowe dostawy o najwyższej jakości.
Wcześniej dostawy struktur Top Shell realizowała południowoafrykańska spółka Denel Aeronautics (wcześniej znana jako Denel Aerostructures) z Kempton Park k. Johannesburga – w latach 2005-2017 dostarczono 117 struktur. Pod koniec marca 2019 spółka ogłosiła wstrzymanie dostaw komponentów dla Airbusa (także m.in. owiewek skrzydeł i kadłuba, górnych skorup środkowej części kadłuba czy żeber i dźwigarów tylnej części kadłuba).
A400M-180 Atlas został wprowadzony na rynek w 2009 roku. Montaż końcowy odbywa się w Hiszpanii, skrzydła powstają w większości z materiałów kompozytowych w Wielkiej Brytanii, podczas gdy kadłub jest budowany w Niemczech.
25 maja br. spółka Airbus Defence and Space informowała, że przekazała setny wyprodukowany egzemplarz A400M, który trafił do użytkownika hiszpańskiego. W tym samym tygodniu flota samolotów wśród ośmiu użytkowników przekroczyła granicę 100 000 godzin nalotu (Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).
Do najnowszych sukcesów programu A400M należy wymienić zakończenie prób tankowania śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal w kwietniu. Poza tym samolot jest już certyfikowany do zrzutu 116 spadochroniarzy równocześnie poprzez drzwi w obu burtach metodą na linę (automatyczne otwarcie spadochronu) lub z tylnej rampy (automatyczne otwarcie spadochronu lub wolne otwarcie) w dzień i nocy czy zrzutu ładunków cargo z powietrza, w tym wielu platform (tar) o łącznej masie do 23 t z użyciem spadochronu wyciągającego (Airbus zakończył testy tankowania Caracali z A400M, Desantowanie z A400M).
A400M zostały również certyfikowane do lotów dziennych na niskim pułapie (podczas prób osiągnięto 152 m), z automatycznym sterowaniem według przyrządów (tj. dla warunków meteorologicznych IMC), co jest unikalną cechą dla wojskowych samolotów transportowych na świecie (A400M z automatycznym sterowaniem).
W latach 2020 i 2021 wykorzystano A400M także do cywilnych zadań ratowniczych związanych z pandemią COVID-19, nie tylko do ewakuacji medycznej (MEDEVAC), ale również do transportu kluczowych środków medycznych (COVID-19: Airbus kontynuuje wsparcie, COVID-19: Airbus wspiera działania w Hiszpanii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.