14 stycznia europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o przekazaniu Siłom Powietrznym RP symulatora lotu dla turbośmigłowego samolotu szkolnego PZL-130 Orlik TC-II. Symulator został zainstalowany w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego (41. BLSz.) w Dęblinie (Koniec służby TS-11 Iskra, 2020-12-10).
Airbus Defence and Space przekazała Siłom Powietrznym RP symulator lotu dla turbośmigłowego samolotu szkolnego PZL-130 Orlik TC-II
Urządzenie spełnia wymagania norm obronnych i będzie służyć nauce podchorążych w zakresie procedur awaryjnych, uruchamiania silnika, kołowania, startu i lądowania oraz wykonania zadań przewidzianych w Programie Szkolenia Lotniczego. Szkolenia rozpoczną się 20 stycznia. Dzięki temu w znacznym stopniu zostanie odciążona flota samolotów szkoleniowych i zwiększy się bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo, Zespół Akrobacyjny Orlik będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów grupowych (Jedenasty M-346 Bielik w Polsce, 2020-11-17).
Instalacja składa się z trzech modułów. Kabina symulatora wraz z układem wizualizacji jest repliką kabiny rzeczywistego samolotu. Zastosowany system wizualizacji wyposażony jest w sferyczny układ prezentacji sytuacji zewnętrznej, zapewniający pole widzenia 180° x 80° i wyposażony w sześć projektorów o rozdzielczości 4K. W połączeniu z bazą danych terenu obejmującą cały obszar Polski, z bardzo dokładnym odwzorowaniem kilkunastu wybranych lotnisk wraz z podejściami, pozwala na stworzenie środowiska wirtualnego o wysokiej jakości.
Symulator został zaprojektowany i wykonany we współpracy ze spółką ETC-PZL Aerospace Industries / Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Stanowisko instruktora-pilota jest uproszczoną kabiną samolotu wyposażoną w układ wizualizacji zbudowany na pięciu 65-calowych ekranach. Dzięki wyposażeniu symulatora w stanowisko instruktora-pilota w symulatorze możliwe jest prowadzenie treningu w lotach w szyku. Z kolei stanowisko instruktora nadzorującego pozwala na konfigurowanie scenariusza ćwiczenia oraz sterowanie jego przebiegiem (ustalanie konfiguracji samolotu, zmiana parametrów wirtualnego środowiska, sterowanie symulacją awarii samolotu i jego systemów).
Oprogramowanie symulatora pozwala na zapisywanie i odtwarzanie zapisanych lotów w czasie rzeczywistym, co czyni go jedynym symulatorem w Polsce, na którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów.
Wraz z symulatorem, Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i zapewnił przeprowadzenie szkoleń dotyczących użytkowania i obsługi urządzenia. Symulator został zaprojektowany i wykonany we współpracy ze spółką ETC-PZL Aerospace Industries. Obecnie Airbus Defence and Space realizuje również kontrakt na gruntowną modernizację drugiej partii samolotów szkolnych Orlik, dzięki której cała flota zostanie ujednolicona (Modernizacja polskich C295M, 2020-07-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.