W czwartek, 2 maja 2024, B-2 Division Contracting w ramach Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 7 mld USD (28,12 mld zł) z Northrop Grumman Systems Corp. Aerospace Systems (część korporacji Northrop Grumman) na dalsze wsparcie eksploatacji floty bombowców strategicznych B-2A Spirit (Elephant Walk z udziałem 12 B-2A Spirit).
Zdjęcie: Airman 1st Class Hailey Farrell, USAF
Kontrakt ten obejmuje wprowadzenie ulepszeń i usprawnień, utrzymanie, wsparcie logistyczne, w tym inżynierię w zakresie utrzymania gotowości operacyjnej, wsparcie oprogramowania i sprzęt pomocniczy. W cenę wliczone jest także programowe wsparcie eksploatacji floty w miejscu stacjonowania oraz inne tymczasowe wsparcie wykonawcy.
Prace będą wykonywane w Palmdale w Kalifornii, a także w bazach lotniczych Whiteman w stanie Missouri, Tinker w Oklahomie, Wright Patterson w Ohio, Edwards w Kalifornii i Hill w stanie Utah, a zakończenie ma nastąpić do 3 maja 2029. Northrop Grumman była jedynym oferentem w postępowaniu z uwagi na to, że jest producentem samolotów. Z powyższej kwoty, 21 439 USD (84,36 tys. zł) pochodzi z funduszy na badania, rozwój, testy i ocenę ze środków które pozostały z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2023 i zostały uruchomione w momencie podpisana umowy.
Co ciekawe, 17 kwietnia br. spółka Lockheed Martin otrzymała 88 380 255 USD (353,49 mln zł) na wsparcie systemów łączności na samolotach B-2A z terminem realizacji do 16 kwietnia 2034.
Jeśli chodzi o dalsze utrzymanie floty B-2A, to 9 sierpnia 2023 Northrop Grumman informowała o zakończeniu prób nowego systemu wymiany informacji IAMT (Integrated Airborne Mission Transfer) na jednym z samolotów (Spirit of Kitty Hawk), natomiast 27 lipca 2023 spółka Raytheon (część korporacji RTX) otrzymała 175 050 289 USD (702,96 mln zł) na wsparcie eksploatacji stacji radiolokacyjnych AN/APQ-181 AHFR (Advanced High Frequency Radar), będących głównym czujnikiem tych bombowców.
Z kolei 25 sierpnia 2022 Northrop Grumman informowała o integracji i testach bombowca B-2A z pociskami manewrującymi o wydłużonym zasięgu Lockheed Martin AGM-158B JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).
Flota B-2A wznowiła loty 22 maja 2023 po półrocznym uziemieniu jej z powodu wypadku jednego z samolotów 10 grudnia 2022. Łącznie, Northrop Grumman zbudowała 21 samolotów, ale obecnie w aktywnej służbie operacyjnej pozostaje faktycznie 18 z nich (jeden służy do testów, Spirit of Kansas rozbił się w 2008, a los egzemplarza, który zapalił się w ostatnim wypadku pozostaje nieznany).
Zgodnie z rosyjsko-amerykańskim traktatem rozbrojeniowym New START (New Strategic Arms Reduction Treaty), liczba B-2A które mogą mieć status rozmieszczonych, czyli gotowych do realizacji misji z użyciem broni jądrowej wynosi 11-12 egzemplarzy. Faktycznie jednak obecnie, z winy Rosji, trwa polityczna degradacja traktatu. B-2A pozostaną w służbie do 2032, zgodnie z planami Bomber Vector z 2018. Zostaną zastąpione nawet przez 100 bombowców nowej generacji B-21A Raider.