24 marca amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że globalna flota zmiennowirnikowców V-22 Osprey licząca ponad 400 egzemplarzy, przekroczyła łączny nalot ponad 600 000 godzin. Statki powietrzne tego typu znajdują się na wyposażeniu amerykańskich sił zbrojnych: Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) i marynarki wojennej (US Navy) oraz japońskich lądowych sił samoobrony (Rikujō Jieitai).

Globalna flota zmiennowirnikowców V-22 Osprey (w siłach zbrojnych USA i Japonii) licząca ponad 400 egzemplarzy, przekroczyła łączny nalot ponad 600 000 godzin / Zdjęcie: USMC

Kurt Fuller, wiceprezes Bell w programie V-22 i dyrektor programowy konsorcjum Bell-Boeing podkreślił, że Osprey to jedyny obecnie na świecie wojskowy zmiennowirnikowiec, który łączy w sobie zalety śmigłowców i konwencjonalnych samolotów transportowych. V-22 biorą udział w niezliczonych operacjach taktycznych, logistycznych i humanitarnych (Sukcesy Bella w 2020).

Konsorcjum Bell-Boeing zapewnia wsparcie techniczne i podnosi gotowość operacyjną V-22, poprzez kompleksowe usługi dla eskadr użytkujących te statki powietrzne, w tym wsparcie konserwacji, szkolenia, przedstawicieli terenowych w jednostkach wojskowych, analitykę danych oraz nowe i naprawione części zamienne.

Jeśli chodzi o ostatnie osiągnięcia programu V-22 na świecie, to najnowszy wariant CMV-22B z 30. Wielozadaniowej Eskadry Wsparcia Logistycznego Titans (Fleet Logistics Multi-Mission Squadron 30, VRM-30) US Navy dostarczył po raz pierwszy silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney F135 do samolotu F-35 na pokład lotniskowca USS Carl Vinson (CVN-70), co miało miejsce 24 lutego (Pierwszy CMV-22B oblatany).

Jeśli chodzi z kolei o najnowsze zamówienia, to 18 marca Departament Obrony USA zakupił dwa kolejne CV-22B dla USAF za równowartość 182,2 mln USD oraz zlecił naprawy podzespołów MV-22B należących do USMC za 13,5 mln USD, natomiast 26 lutego – zamówił cztery CMV-22B dla US Navy za 309,5 mln USD.

Warto zauważyć, że poprzedni próg nalotu, wynoszący 500 000 godzin, został osiągnięty w październiku 2019 i dotyczył 375 statków. Z kolei 400. egzemplarz V-22 dostarczono 10 czerwca 2020 (w wersji CV-22B dla USAF). Jedyny użytkownik eksportowy, Japonia, odebrała 8 maja 2020 pierwsze dwa MV-22B Block 3, a rodzina użytkowników Osprey’ów może wkrótce powiększyć się o Izrael, gdyż władze tego państwa wznowiły negocjacje w sierpniu tego samego roku. Co ciekawe, w lipcu 2020 pojawiła się też informacja o zgodzie USA na sprzedaż MV-22B dla Indonezji, ale władze w Dżakarcie zdementowały takie plany (Pierwsze MV-22B w Japonii).