Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął 16 marca negocjacje w sprawie podpisania trzyletniej (2017-2019) umowy na dostawy 500 samochodów ciężarowych średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 4×4 wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W ramach kontraktu gwarantowany zakup dotyczy 97 ciężarówek, pozostałych 403 to opcja.

29 listopada 2013 MON podpisał pierwszą 5-letnią umowę na dostawy 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32 o wartości 674 mln zł. Linia produkcyjna została uruchomiona w lipcu 2014, a ostatnie ciężarówki z tej partii trafią do wojska w 2018 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

29 listopada 2013 MON podpisał pierwszą 5-letnią umowę na dostawy 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32 o wartości 674 mln zł. Linia produkcyjna została uruchomiona w lipcu 2014, a ostatnie ciężarówki z tej partii trafią do wojska w 2018 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Dotychczas Wojsko Polskie kupiło 476 Jelczy 442.32 w wersji skrzyniowej, z ławkami i opończą i 117 w odmianie do zabudowy specjalistycznego sprzętu łączności i obrony przed bronią masowego rażenia. W ramach umowy pozyskano też pakiet logistyczny składający się z zestawów części zamiennych i urządzeń diagnostyczny oraz pakiet szkoleniowy obejmujący pomoce dydaktyczne oraz szkolenie personelu logistycznego.

Jelcz 442.32 to dwuosiowy pojazd ciężarowy w konfiguracji 4×4 sukcesywnie zastępujący w SZRP wyeksploatowane samochody Star. Ciężarówki dostarczane są w różnej konfiguracji, począwszy od zabudowy skrzyniowej, a skończywszy na wersjach przystosowanych do przewożenia wyposażenia specjalnego (np. specjalistycznych kontenerów łączności). Maksymalna dopuszczalna masa całkowita (dmc) samochodu Jelcz 442.32 wynosi do 16 t, a ładowność i nośność podwozia, w zależności od odmiany, to 4-6 t. Ciężarówka napędzana jest zmilitaryzowanym silnikiem MTU o mocy 240 kW.